Kysymys:

Ostin v.2002 auton (MB E), johon on jostakin syystä vaihdettu vahvistetut jouset. Myönteistä on, että ilmeisesti ko. jousien ansiosta auto näyttää ryhdikkäältä ja hyvältä, mutta muutamat asiat kyllä askarruttavat.

Auton ajokäytös on sellainen, että normaaleilla rengaspaineilla tuntuu kuin jokainen hiekanmurukin täräyttäisi koria. Maantienopeuksissa auto on kuin vanha Taunus eli tuntuu joka hetki olevan hypähtämässä johonkin suuntaan. Jos rengaspaineita laskee minimiin, niin tärskäyttely vähenee, mutta samalla ajoon tulee aikamoista huojakkuutta. Alustan osat sinänsä on tarkastettu ja osien pitäisi olla kunnossa ja välyksettomät.

Eli. Mikäli haluaa muuttaa alustaa joltain osin, esim. jousien jäykkyyttä, alustaan pitäisi ilmeisesti tehdä muitakin muutoksia. Pitäisikö iskunvaimentimet samalla vaihtaa toisenlaisiin, esim. kaasutäytteisiin? Vaativatko kovemmat jouset esim. erilaiset renkaat kuin vakiojousitus? Pitäisikö pyöränkulmia muuttaa johonkin suuntaan? Tulee myös mieleen, että mahtaakohan kovempi jousitus rasittaa alustaa tai jousien kiinnityskohtia tavallisia jousia enemmän ?

Tapio Ketonen:

Vahvistetut jouset hankitaan autoon jousituksen kantavuuden parantamiseksi. Ne ovat tarpeen, jos ajetaan raskaasti kuormattuna ja huonoilla teillä. Huonompi jousitusmukavuus tulee samaan kauppaan.

Jousitus koostuu kahdesta tärkeästä osasta, jousi ja iskunvaimennin. Hyvän tuloksen aikaansaamiseksi niiden pitää olla sovitettu toisiinsa. Mersun on ymmärtääkseni aina voinut tilata tehtaalta hyvin monilla eri jousitusvaihtoehdoilla, ja niissä jouset ja iskunvaimentimet ovat toisiinsa oikein sovitetut.

Japanilaisissa autoissa oli hyvin usein takavuosina se tilanne, että autot tilattiin Suomeen HD-jousilla, ja tämä tarkoitti vain jäykempiä jousia eikä muuta. Lopputulos oli, että saatiin aikan nypyttävällä jousituksella varustettuja autoja, jotka nyhtivät kuskin paidan pois housuista.

Kun jousia jäykentämällä lyhennetään joustoliikettä, myös iskunvaimentimien pitää olla jäykemmät, jotta ne vaimentavat lyhyemmän joustoliikkeen äkäisempää ulosjoustoa riittävästi.

Monissa autoissa, myös Mersuissa, käytetään myös madallusjousia. Nekin ovat itse asiassa jäykemmät, sillä joustoliike jää tällöinkin lyhyemmäksi, eihän auto saa sisäänjoustonkaan aikana osua tiehen. Madallussarjoja myydään yleensä paketteina, jossa ovat mukana jouset ja sopivat iskunvaimentimet.

Uusissa automalleissa, joilla on EY-tyyppihyväksyntä, jousitusta ei saa muuttaa noin vain. Uusien jousten pitää olla hyväksytyt ko. automalliin. Myynnissä olevissa asiallisissa alustasarjoissa onkin yleensä mukana kopio hyväksymistodistuksesta, jonka esimerkiksi TÜV tai muu vastaava tutkimuslaitos on antanut.

Esimerkiksi Saksassa tämä todistus pitää olla mukana autossa ajon aikana, ja lisäksi asennus on hyväksytettävä katsastuksessa. Meillä todistuksen ei tarvitse olla mukana, mutta muutoskatsastuksessa sitä todennäköisesti kysytään.

Uskoisin, että Mersusta tulisi mukavampi vaihtamalla siihen aivan normaalit jouset. Pelkkä vieterien vaihtokin saattaisi riittää, jos nuo iskunvaimentimet ovat vuosien aikana hieman löystyneet.

Pyöränkulmat pitää tarkastaa, jos auton jousitusta nostetaan tai lasketaan. Lyhyempi joustoliike toki lisää rasituksia. Ilman muuta pitempi joustoliike tekee tärskyistä pehmeämpiä. Asialla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä, kyllä paikat on sen verran reilusti mitoitettu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.