Kysymys:

Kerropa, olenko ymmärtänyt eri tehonormit joita eri yhteyksissä vilisee oikein ??

1). ns. SAE- teho ilman moottorin apulaitteita ym. joka on noin 10-15 % vastaavaa DIN-tehoa suurempi lukuarvo, paitsi Yhdysvaltalainen SAE- teho joka on taas pienempi kuin vastaava DIN -arvo.
2). DIN-teho joka on taas sama kuin saksalainen hevosvoima PS.
3). EEC- normin mukainen teho joka on hieman pienempi lukuarvo kuin DIN-teho.

Mikä on käytännön ero DIN ja EEC mittausnormeissa ? molempia käytetään sekaisin eri yhteyksissä jopa lehden samassa artikkelissa on autolle joskus ilmoitettu kaksi eri tehoa !

Ja vielä kiitokset siitä että Tuulilasi ilmoittaa tehot vielä edes suluissa vanhoissa kunnon hevosvoimissa !! Olkoot kilowatti kuinka oikeaoppinen tahansa niin veikkaan että 90 % ihmisistä ei edelleenkään ymmärrä niistä yhtään mitään.

Tapio Ketonen:

1. SAE on lyhenne sanoista Society of Automotive Engineers eli autoinsinöörien yhdistys. Se on amerikkalaisten autoinsinöörien vanha ja arvostettu yhteisö, joka on vahvistanut joukon merkittäviä normeja.

Teho voidaan mitata joko brutto- tai nettotehona, edellinen tehdään ilman apulaitteita. SAE-normin mukainen bruttoteho ilmoitetaan yleensä ilman mainintaa bruttotehosta, sen sijaan nettotehosta käytetään nimitystä SAE net. SAE-normin mukaan teho mitataan 982 millibaarin ilmanpaineessa ja 29,2 asteen lämpötilassa, joten olosuhteet ovat mittausnormeista tiukimmat. Tämän normin mukaan ilmoitettuja tehoja ei kuitenkaan voi suoraan verrata eurooppalaisten autojen tehoihin, sillä moottorin ominaisuudet saattavat erilaisten päästö- ym. vaatimusten takia olla erilaiset.

2. PS on lyhenne sanasta Pferdestärke eli hevosvoima. Suomessa käytetään lyhennettä hv, englannissa hp eli horse power. Hevosvoima voidaan Saksassakin ilmoittaa myös muun normin kuin DINin mukaan mitattuna. Harvinaista se toki on.

3. EEC-normi on nykyisin Euroopassa ainoa laillinen, autojen tehot on pakko mitata ja ilmoittaa sen mukaisesti mitattuina. Ainoa virallinen mittayksikkö on kilowatti (kW), toki se voidaan laskennallisesti muuntaa hevosvoimiksi kertoimella 1,355.

EEC-teho on todellakin hieman pienempi kuin DIN-normin mukainen, syy on mittaustilan olosuhdemäärittelyissä.DIN-normin mukaan teho mitataan 20 asteen lämpötilassa ja 1013 millibaarin ilmanpaineessa. EEC-normissa olosuhteeksi on määritelty 25 astetta ja 1000 millibaaria. Etenkin ranskalaiset valmistajat käyttävät näitä arvoja iloisessa sekamelskassa. Laki vaatii ilmoittamaan tehon kilowatteina EEC-normin mukaan, mutta hevosvoimista laki ei sano mitään, miksi sanoisikaan, koska niitä ei enää virallisesti käytetä. Niinpä ranskalaisten autojen moottoritehot ilmoitetaankin DIN-hevosvoimina! Ne kun ovat vähän suurempia kuin oikeat lukemat. Kas kun eivät mittaa niitä vanhoina kunnan SAE-bruttohevosvoimina!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.