Kysymys:

Monet nykyisistä moposkoottereista kulkevat vakioviritteisinä, liikkeestä ostettuna 60-70 km/h. Kyseinen nopeus on siis todellista nopeutta, eikä mittarivirhettä. Kysyisin, kenen on vastuu, jos kyseisillä laitteilla ajetaan esim. 60 km/h alueella kyseistä nopeutta? Lakisääteinen nopeus mopoille on tietääkseni 45 km/h.

Tapio Ketonen:

Vastuu on kuljettajan. Mopolle on säännöksissä määrätty suurimmaksi sallituksi ajonopeudeksi 45 km/h, ja jos tämä ylitetään, silloin kuljettaja syyllistyy ylinopeuteen, ja siitähän tulee sakkoa.

Mutta toinen kysymys on sitten se, että miten se ylinopeus on mahdollista. Mopolle on myös määrätty suurin rakenteellinen nopeus. Jos rakennetta on muutettu siten, että nopeus nousee rajan yli, silloin mopo määrätään myös katsastettavaksi. Rakenteen muuttaminen on helppoa, sillä moposkootterissa nopeutta on rajoitettu rajoitinholkilla, joka estää variaattoria menemästä liian nopealle välityssuhteelle.

Viritetyn mopon kuskille määrätään sakko myös ajokortitta ajosta, ellei taskussa satu olemaan mp-korttia. Lisäksi tulee sakkoa määräysten vastaisella ajoneuvolla ajosta, ja laitteesta joutuu myös maksamaan moottoripyöräveroa.

Mutta jos rakennetta ei olekaan muutettu, ja ajoneuvo on tasan tarkkaan sellaisessa kunnossa kuin se on ollut kaupasta tullessaan, niin tilanne on kimurantimpi. Mopolle on myönnetty EY-tyyppihyväksyntä, jonka hakemisen yhteydessä valmistajan edustaja on vakuuttanut, että myynnissä olevat yksilöt ovat täsmälleen samanlaisia kuin katsastuksessa hyväksytetty ajoneuvo.

Jos tällaisella ajoneuvolla ajetaan ylinopeutta, nopeussakko tietenkin kuuluu asiaan. Rakenteesta sen sijaan kuljettaja ei voi olla vastuussa. On viranomaisten asia valvoa, että ajoneuvot ovat sellaisia kuin niiden hyväksyntäpapereiden mukaan pitäisikin olla. Eli jos muita seuraamuksia olisi tulossa, silloin pitää ryhtyä valittamaan, koska niille ei ole laillisia perusteita.

Teoriassa Ajoneuvohallintokeskus voisi ryhtyä toimiin ko. mopojen EY-tyyppihyväksynnän peruuttamiseksi. Samalla se voisi vaatia, että valmistaja muuttaa kaikki myydyt mopot sellaisiksi, etteivät ne kulje kovempaa kuin 45 km/h. Tämän se voisi vaatia tehtäväksi oikeuden päätöksellä.

Käytännössä tuo taitaa olla pelkkää teoriaa. Asia koskee tiettävästi kiinalaisia moposkoottereita. Niitä on Suomeenkin tuotu tuhansia, ja koko Euroopan puitteissa määrä saattaa nousta todella suureksi. Niiden rakenteen muuttaminen olisi käytännössä mahdotonta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.