Kysymys:

Onko Tuulilasi-lehden palstoilla käyty keskustelua keskivertoautojen fyysisten mittojen kasvusta ja parkkiruutujen mitoituksesta? Nykyautojen turvavarusten, esim. paksumpien ovirakenteiden vuoksi, oven avauskulma jää monessa paikassa liian pieneksi, puhumattakaan citymaastureista ym isoista autoista.

Toivoisin jotain numerofaktaa tältä osin. Tarkoitan tällä sitä että onko "standardit" parkkiruutujen koon suhteen kasvaneet autojen koon kasvun myötä?

Tapio Ketonen:

Valitettavasti Suomen arkkitehdit ja muut rakennus- ja liikennesuunnittelijat ovat suurelta osin autovastaisia tai ainakin käytännön elämästä vieraantuneita. Ne harvat autopaikat, joita ylipäänsä pysäköintiin asuinalueilla tai julkisilla paikoilla varataan, on mitoitettu perin nirkoisesti.

Jos autokanta olisi samanlaista kuin 30 vuotta sitten, eli silloisten Datsun 100 A:n, Fiat 127:n tai Toyota Corollan kokoista, niin tilat riittäisivät. Valitettavasti kuitenin yleinen varallisuustason nousu on johtanut siihen, että suomalaiset ovat ensinnäkin siirtyneet enenevässä määrin pykälää suurempaan autoluokkaan. Lisäksi jo nämä Corollat, Nissanit tai jopa Fiatit ovat nekin kasvaneet.

Pysäköintiruutujen väljentäminen on suuri taloudellinen kysymys. Jo kymmenen senttiä enemmän leveyttä tekee sadan ruudun alueelle kymmenen metrin lisätarpeen. Siksi rakentajat pyrkivät tekemään lakisääteisistä autopaikoista mahdollisimman ahtaita.

Mainitsemasi ilmiö on ikävä ja useimmille tuttu, sen kanssa joutuu taistelemaan päivittäin pysäköitäessä. Seuraus on autojen kylkien lommoutuminen, kun liian ahtaissa väleissä joudutaan avaamaan ovia ja tunkemaan ovenraoista ulos tai sisään.

Parkkipaikkojen mitoitusstandardeihin emme ole tutustuneet, mutta varmaan pitäisi. Tutkitaanpa asiaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.