Kysymys:

Autoni Honda CR-V -03, ajettu 66 000 km, reputti katsastuksessa OBD-testin takia. Kaikki arvot, mm. päästöt, olivat hienoja, mutta tietokone herjasi, että muistissa on vikaraportti 1. Hylätty mikä hylätty.

Otti päähän, kun vieressä 80-luvun puoliksi ruostunut Opel meni heittämällä läpi, mutta hienossa iskussa olevaa Hondaa joutuu käymään näyttämässä, että vikaraportti on nolla. Uusintatesti maksaa 6 euroa. Huolto tunsi tilanteen, sulakerasiaan tilataan joku sähköinen osa. Eli mikä on tämä OBD-homma? Tuntuu älyttömältä touhulta.

Huolto tunnusti, että useita uudehkoja autoja on reputtanut tämän testin. Katsastusmies jutteli, että odottakaahan vuosien päähän, kun moottorit kuluvat. Voi tulla yllättäviä korjauskustannuksia.

Tapio Ketonen:

Tätähän minä olen Tuulilasin jutuissa kirjoitellut jo OBD-testauksen alkamisesta alkaen tai tarkkaan otaen vähän ennenkin. Mutta kun kerran homma on hyväksytty Euroopan yhteisön lainsäädäntöön, ja Suomen ns. valtiovalta on sitoutunut sitä noudattamaan, niin turha siitä on enää valittaa.

Katsastusmies oli oikeassa. OBD-järjestelmän myötä autoille sallittujen todellisten päästöjen määrä väheni murto-osaan aiemmasta. Pienikin kuluneisuus ja siitä johtuva öljynkulutus aiheuttaa vikailmoituksen OBD-järjestelmän vikamuistiin, ja tällöin katsastus tyssää siihen. Ainoa keino olisi tehdä moottoriremontti, mutta se taas on kohtuuttoman kallis. OBD-testaus siis johtaa autojen romuttamiseen paljon aikaisemmin kuin nykyisin. Se toki lienee ollut tarkoituskin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.