Kysymys:

Ei ole ihan totuudenmukainen tuo Defan mainos "Miljoona litraa polttoainetta". Kovasti toitotetaan, että näin paljon säästyy polttoainetta, jos lämmittää moottorin ennen kylmäkäynnistystä. Saisikohan jostain oikein vaikkpa insinöörin objektiivisen laskelman, paljonko kuluu öljyä, kivihiiltä, turvetta, uraania ym. siihen, että autoja lämmitetään esim. 1,5 tuntia ennen jokaista kylmäkäynnistystä. Ei taida miljoona litraa bensaa edes riittää tähän touhuun.

Tapio Ketonen:

Kyllähän se esilämmityksen tuoma säästö kuitenkin on merkittävä. En nyt tunne ketään sopivan kahelia insinööriä tekemään moisia joutavia laskelmia, enkä itsekään viitsi ryhtyä niitä tekemään. Eikä laskelmilla sinänsä ole merkitystäkään.

Oikean lohkolämmittimen - ei siis sellaisen "säteilylämmittimen" - käytöllä saavutetaan paljon etuja. Alunperinhän niitä ryhdyttiin käyttämään, jotta käynnistyminen olisi varmempaa. Nykyiset autot käynnistyvät miltei millä kelillä tahansa, joten tärkeämmäksi käyttöperusteeksi nousevat mukavuus ja ympäristötekijät.

Esilämmitetty auto lämpenee käyttölämpötilaan nopeammin, ja paitsi että sillä on mukavampi ajaa, sen kulutus on pienempi ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmä alkaa toimia nopeammin. Merkittävä, joskaan ei nopeasti ilmi tuleva vaikutus on myös moottorin vähäisempi kuluminen. Kylmäkäynnistys pakkasesta on moottorille aika raastava kokemus.

Pienempi kulutus tuntuu myös bensalaskussa. Jos sähkö maksaa siirtokuluineen vaikakpa 8,2 snt/kwh, suositeltu kahden tunnin esilämmitys maksaa tuon 8,2 senttiä. Rahalla saa noin 6 senttilitraa bensaa - siis puolitoista snapsilasillista! Tuo sormustimellinen bensaa säästyy jo suunnilleen kättelyssä.

Ongelma on se, että jos bensa poltetaan kylmässä moottorissa, siitä valtaosa menee suoraan harakoille pakoputkesta. Hyötysuhde on huono. Lohkolämmittimen vastus on suoraan nestetilassa, ja se muuttaa energian käytännössä kokonaan lämmöksi. Siitäkin toki osa karkaa moottorin ulkopintojen kautta, mutta moottorin lämpötilan nostamiseen tarvittava energiamäärä on silti vain pieni osa siitä, mitä samaan tarvittaisiin polttamalla bensaa moottorissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.