Kysymys:

Minulla on Passat Tdi farmari -95, jossa ei ole mitään talvilämmitintä. Kotona saisin kyllä sähköä, mutta työpaikalla (70km sivu) ei se ole mahdollista. Kannattaako minun auton ja polttoaineen säästämiseksi, sekä ympäristötekona laitattaa autooni polttoainelämmitin ja mitä täytyy ottaa huomioon esim. akun suhteen. Mikä on isoin akku mitä voin laittaa ja mitä arvoja akusta pitää katsoa?

Tapio Ketonen:

Se polttonesteellä toimiva lämmitin on kyllä sikakallis. Minä kyllä umpinuukana tyyppinä laittaisin autoon vain tavallisen lohkolämmittimen ja sähkötoimisen sisätilalämmittimen. Onhan siitä sentään kotona hyötyä, ja aamulla on kuitenkin mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Paluu onnistuu sitten jo kylmästäkin lähtiessä.

Jos kuitenkin aiot sijoittaa sen liki parituhatta euroa lämmittimeen, niin suosittelen, että asennutat saman tien myös autoosi akkuvahdin. Sellaisen voi kytkeä siten, että jos jännite laskee liian alas, lämmitin kytkeytyy pois päältä. Laitteen hinta on hyvin pieni verrattuna siitä saatavaan hyötyyn.

Polttonestetoiminen lämmitin on melkoinen virtasyöppö. Käynnistysvaiheessa virtaa imee hehkutulppa, ja koko käynnin ajan sitä kuluttavat tuuletin, polttonestepumppu ja kiertovesipumppu. Talvella akku on kylmä, ja tällöin se ottaa huonosti latausvirtaa vastaan. Vaarana on, että vastassa onkin lämmin auto, joka ei jaksa enää startata, koska akku ei ole ennättänyt varautua siinä määrin kuin virtaa on kulunut pitkien purkausten eli lämmittimen käytön aikana.

Akku kannattaa valita sen mukaan, millainen sopii akkutelineeseen. Mahdollisimman suuri kapasiteetti on eduksi, mitään haittaa siitä ei ole, ellei oteta huomioon, että isompi akku saattaa olal jonkun kympin kalliimpi.

Poltonestetoimiset lämmittimet vaativat myös säännöllistä huoltoa. Lämmitin kannattaa käyttää ammattilaisen luona huolletavana kerran vuodessa. Näin se pysyy toimintakunnossa pitempään. Toimimaton lämmitin on vihoviimeinen vempele, sitä raivostuttavampaa varustetta autossa ei ole!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.