Kysymys:

1. Toivottavasti lähettämäni kysymys Rellun jarrulevyistä on tullut sinne toimitukseen.
Kyse oli jatkuvista jarrulevyjen ruostumisista Rellu Scenic:ssä. Miksi sitä tapahtuu? Onko se vm 2000 Rellujen tyyppivika?

2. Täällä puhutaan paljon myös aurauskulmista, ja siitä että väärät aurauskulmat aiheuttavat suurta eturenkaiden ennenaikaista kulumista. Voiko jostain tuon aurauskulmien "vääräkulmaisuuden" todentaa, ennen kuin mitään suurta kulumista renkaille tapahtuu?

Tapio Ketonen:

Enpä ole nähnyt moista kysymystä. Jarrulevyt ruostuvat lähinnä liian vähäisen käytön takia. Oletan, että ongelma koskee takalevyjä. Ne ovat normaaliin käyttöön äärimmäisen huono ja käyttäjälle kallis ratkaisu. Rumpujarrut kestäisivät paremmin. Jostakin syystä mainosmiehet kuitenkin kehuvat levyjarruja aivan tolkuttomasti.

Suomen liikenteessä levyjarruista ei ole mitään hyötyä, koska ajonopeudet ovat hyvin alhaiset, eikä meillä ole jarruja koville kaittavia vuoristoteitä. Siellä kovavauhtisessa ajossa levyjarrut ovat paremmat, koska ne paremman jäähdytyksensä ansiosta säilyttävät tehonsa paremmin.

Paras keino on mittauttaa auton ohjauskulmat korjaamolla, silloin asia tulee varmasti selville. Aurauksen voi mitata itsekin, mutta se on aika hankalaa ja vaatii jonkin verran asiantuntemusta.

Renkaiden kulumisen tarkka seuranta riittänee useimmiten. Jos eturenkaat kuluvat tasaisesti sekä sisä- että ulkoreunoista, auraus on todennäköisesti kohdallaan. Jos ulkoreunat kuluvat nopeammin, aurausta on liikaa, jos sisäreunat, silloin etuakselistossa on haritusta liikaa, eli pyörät ovat edestä leveämmällä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.