Kysymys:

Asun parhaillaan USA:ssa. Täällä autojen hintataso on alhainen. Siinä missä suomalainen perusduunari ostaa vuosituloillaan uuden Corollan, amerikkalainen virkaveli voi ostaa kaksi kappaletta Camryja. Täällä käsivaihteiset autot ovat hyljeksittyjä (eli alhainen hinta). Samoin diesel-autot, koska dieselpolttoaine on kalliimpaa kuin tavallinen bensa.

Kaveri rahtasi autonsa Kaliforniasta Suomeen ja hinnaksi tuli 1300 Euroa. Tuo hinta ei ole paha.

Mutta mitenkäs tuo autoverottaja kohtelee amerikasta tuotua käytettyä autoa?

Tapio Ketonen:

Autoverotuksen osalta ei sinänsä ole merkitystä, mistä auto tuodaan. EU-alueen ulkopuolelta tuotava auto joudutaan kuitenkin ensiksi tullaamaan, ja siitä peritään tullia. Tullimaksun perusteena ovat hankintahinnan lisäksi myös rahtikulut, Lisäksi koko hommasta peritään arvonlisävero. Eli jos auto maksaa tuon mainitsemasi 1 300 euroa ja rahti vaikkapa 600 euroa, tullin määrä (10 %) on 190 euroa. Arvonlisäveroa peritään 2 090 eurosta 22 % eli 459,80 euroa. Kokonaishinnaksi tulee siis 2 549,80 euroa.

Autovero sitten peritään aivan kuin Saksasta tai Ruotsista tuoduista autoista, tosin markkina-arvon määrääminen saattaa olla jonkinlaista arpapeliä, koska yleensä USA:sta tuotavia autoja ei ole kovin paljon Suomessa käytettyinä myytävänä.

Paljon pahempi ongelma sen sijaan on käytettynä USA:sta tuodun auton saaminen rekisteriin. Auton pitää täyttää meillä ensimmäisen käyttöönottopäivänsä aikaan voimassa olleet vaatimukset. Ongelmia tulee jo heti mm. päästöjen osalta. Amerikkaan viedyissä tai siellä valmistetuissa autoissa on USA:n vaatimusten mukaiset hyväksynnät, jotka poikkeavat eurooppalaisista. Samoille autoille ei ole yleensä voimassa todistusta sekä USA:n että EU:n vaatimusten täyttämisestä. Myös ikkunat, valaisimet, jarrujärjestelmät ja monet muut osat, joiden vaatimustenmukaisuudesta pitää olla todistus, tuottavat vaikeuksia.

Vanhimpien autojen osalta tämä ei ole ongelma, koska ennen EU-aikaa Suomen säännökset hyväksyivät myös amerikkalaisten DOT-sääntöjen mukaan hyväksytyt autot. Euroopan ajoneuvolainsäädännön harmonisointi lopetti tämän.

Muuttoautojen suhteen säännöksiin jouduttiin tekemään poikkeus. Jos siis auto tuodaan Suomeen muuttotavarana, eli se on ollut tuojan käytössä myös USA:ssa, silloin se hyväksytään myös Suomen rekisteriin. Muuttoautoista ei liioin jouduta maksamaan tullia. Autoverosta myönnetään autoverolaissa määritelty alennus, joten halvemman luokan autoista ei mene autoveroa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.