Kysymys:

Seat Cordoban vm 03 valojen sisälle tiivistyy kosteutta. Nyt syksyllä kun on sopiva ilmanala niin ei tarvitse edes sataa. Löysin siihen myös todennäköisen syynkin, umpioiden takana oleva muovikoppa on varmaankin liian tiivis kun siinä on kumi tiivisteet ja tiukka klipsikiinnitys. Ilma ei kierrä umpiossa.

Tässä oli koko päivän umpiot huurussa. Otin kokeeksi kopat pois ja ajoin muutaman kilometrin, niin kaikki huuru oli hävinnyt. Kopat takaisin, niin muutaman kilometrin jälkeen umpiot oli taas huurussa. Ilman koppia ei varmaan kannata jatkuvasti ajaa, koska silloin umpiot on kosteuden sijaan täynnä pölyä.

Kannattaisiko koppiin porata vaikkapa pienet ilmastointireiät, riittäisiköhän ne poistamaan ongelman? Ei oikein kehtaa ilman parempata tietoa ruveta porailemaan.Mutta kylmä ulkoilma + kuuma umpion sisäpuoli saa ne nykyisellään hikoilemaan. Epäilin aluksi että ne vuotaa ulkoa päin mutta se onkin kondensioilmiö. Mitä siis kannattaisi tehdä?

Tapio Ketonen:

Kannattaa ehkä ennen poraamista vaikkapa ottaa se umpio irti ja tutkia, onko todellakin niin, ettei siellä ole tuuletusreikiä valmiina. Yleensä se umpion takana oleva tulppa on kuitenkin varustettu kololla tai reiällä, josta ilma pääsee kulkemaan.

Tuuletusreikä on tavallisesti alapuolella, jottei mahdollisesti roiskuva vesi pääsisi valumaan sisään. Joissakin tapauksissa tuuletus on ratkaistu alas suunnatulla putkimaisella osalla suojuksessa.

Samalla kannattaa tarkistaa, että suojus on kunnolla paikoillaan. Jos tiivistynyt kosteus pääsee valumaan umpion takapintaa pitkin sisään, tiivistyvää kosteutta kyllä riittää. Normaalisti sisään ei pääse niin paljon kosteutta, että sitä riittäisi tiivistymään pinnoille. Lämpötila umpiossa nousee niin paljon, että sisälle päässyt kosteus imeytyy ilmaan tiivistymättä mihinkään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.