Kysymys:

Ruosteenesto: Espanjasta äskettäin Suomeen tuotu ford vm-95 eikä tehtaalta lähdön jälkeen ruostekäsitelty. Kannattaako ruostesuojata? Vähän talviajoa Sisä-Suomessa, parkkeeraus ulkona, pieniä pintanaarmuja espanjalaiseen tyyliin.

Tapio Ketonen:

Ilman muuta kannattaa suojauttaa. Ensin kuitenkin on syytä tutkia, onko mahdollisesti jo tullut korjausta vaativia vaurioita. Hitsaaminen on paljon mukavampaa, jos alustassa ei ole tuoretta suoja-ainetta.

Vanhan auton alustasuojaus onkin sitten sellaista puuhaa, että sitä eivät kaikki suojaajat osaa. Suosittelen ensiksi keskustelemaan suojaajan kanssa työtavoista.

Ongelmana on, että vanhassa autossa on väkisinkin ruostetta siellä sun täällä. Jotkut esittävät tehtäväksi hiekkapuhallusta, mutta se tuskin on järjevää. Tarkastuksen yhteydessä pitää raaputtaa irtoava ruoste pois teräsharjalla. Sitten alustan suojaaminen pitää aloittaa ruiskuttamalla myös ulkopintoihin kotelosuoja-ainetta, mieluusti vielä ohennettuna. Tämän voisi tehdä pariin kertaan, jonkin aikaa kuivatusta siinä välissä.

Ohut suoja-aine tunkeutuu ruosteen huokosiin, jopa peltisaumoihin, ja muodostaa hyvän tartuntakerroksen. Sen päälle ruiskutettuna paksumpi massatyyppinen alustansuoja pysyy kiinni. Jos se ruiskutetaan suoraan ruosteen päälle, tartunta jää huonoksi, ja lopulta aine irtoaa pinnasta käpertyneenä kuorena.

Pintanaarmut kannattaa korjata paikkamaalilla, aivan pienten naarmujen kyseessä ollessa riittää kunnollinen käsinvahaus puolikiinteällä vahalla muutaman kerran vuodessa. Kaikkiaan kunnollinen ja säännöllinen vahaaminen pidentää maalipinnan kestoa vuosikausia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.