Kysymys:

Mites se on, kun vanhan säännön mukaisesti taakse pitäisi panna paremmat renkaat, mutta yhden talven ajetuissa renkaissa eturenkaat ovat kuluneet selvästi takarenkaita enemmän painavan moottorin alla (kaikissa renkaissa nastat tallella ja kulutuspintaa runsaasti jäljellä).

Toisaalta tuntuisi järkevältä vaihtaa nyt edestä taakse ja takaa eteen, jolloin kahden talven jälkeen olisi vielä neljä hyvässä kunnossa olevaa rengasta kolmatta talvea varten. Siis mikä on oikea menettelytapa?

Tapio Ketonen:

Oikea tapa on juuri tuo, eli kannattaa asentaa viime talvena edessä olleet renkaat nyt taakse ja päinvastoin. Näin saadaan renkaat kulumaan tasatahtiin.

Jos ajoa tule oikein paljon, silloin pitäisi renkaat vaihtaa edestä taakse kesken talven - sama toki pätee kesärenkaisiinkin. Renkaiden tulisi olla mahdollisimman tasaisesti samanlaiset sekä edessä että takana, tällöin ajokäytös säilyy normaalina.

Eteen ei saa laittaa merkittävästi parempia renkaita kuin taakse, koska tällöin takapyörät alkavat luistaa turhan helposti. Vaikka takapyöräluiston vaarallisuutta usein vähätellään, totuus kuitenkin on, että se on äärimmäisen vaarallinen ilmiö liikenteessä.

Takapyöräluisto saa auton poikittain, ja törmääminen kylki edellä puuhun, tolppaan tai vastaantulijaan on usein kohtalokas. Auton kori ei juurikaan tarjoa suojaa sivusuunnasta tuleville törmäyksille. Keulatörmäyksen varalta sen sijaan suojaus on parempi, siinä auttavat keulan kokoonpainumisvara, turvavyöt ja turvatyynyt.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.