Kysymys:

Ketosen vastaus "kierrätys edestä taakse; mutta paremmat renkaat taakse, jos kuluneisuudessa suuri ero" on järkeenkäypä. Mutta eikös ABS- ja EPS-tekniikat vähennä tuota takapään lipsahdusvaaraa ainakin hieman ? Toki tekniikkaan ei saa luottaa liikaa.

Niin vain kävi, että kesärenkaita ei tullut kierrätetyksi kesken kesän ja nyt edessä on kulutuspintaa 4,5 mm ja takana 6 mm. Mutta onko tuo kuluneisuusero kierrätyksen kannalta jo liian suuri ?

Tapio Ketonen:

Elektroniikka hoitelee lähinnä kuljettajan virheet. Kuluneet renkaat ja niiden aikaansaama huono pito on sellainen asia, johon elektroniikka ei pysty auttamaan. Jos pito loppuu, niin se loppuu. Tottahan toki ESP tekee tilanteen paremmaksi, mutta ei sekään auta, jos kitka loppuu.

Tuo 1,5 mm ero nyt minun mielestäni vielä menettelee, kyllähän se kesän mittaan sitten tasoittuu. Rengaskauppiaan ohje tietenkin on, että ei kun uusiksi, mutta minä kyllä ajaisin noilla renkailla vielä ensi kesänä aivan huoletta. Toki kannattaa sadekelillä muistaa, ettei uria ole yhtä paljon kuin uusissa kumeissa. Suomessa vesiliirto aiheutuu kuitenkin useimmiten syviin kulumauriin kerääntyneestä erittäin paksusta vesikerroksesta. Parin sentin vesipatjaa ei uusikaan kesärengas pysty kunnolla syrjäyttämään. Varovaisuus on siis tarpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.