Kysymys:

Onko rullauksella merkitystä polttoaineen kulutukseen ajettaessa polttoaineen ruiskutuksella varustetulla autolla?Käytän rullausta mm. lähestyessäni risteystä tai liikennevaloja, jotta auto pysyy liikkeessä. Voin sitten valita tilanteenmukaisen vaihteen taikka pysähtyä, jos tilanne niin edellyttää. Vai tulisiko aina käyttää vain moottorijarrutusta?

Tapio Ketonen:

Tuollainen ajotapa on tietenkin yksittäisen autoilijan kannalta taloudellinen, mutta kokonaisuuden kannalta se on hankala. Takana tulevien pitää sopeutua tuohon rullailuun, eikä se välttämättä enää onnistukaan samaan tahtiin ensimmäisen rullailijan kanssa.

Sinänsä rullailu tuo mukavasti säästöä, jos autoa ei tarvitse pysäyttää kokonaan valoihin, koska liikkeellelähtö vaatii enemmän tehoa ja sen myötä polttonestettä. Myös kytkin pääsee helpommalla.

Aikoinaan kaksitahtiautoilla saavutettiin paras taloudellisuus ns. kaasuta-rullaa-ajotavalla. Tämä perustui siihen, että moottori toimii taloudellisimmin riittävän runsaasti kuormitettuna. Koska kaksitahtisissa oli vapaakytkin, rullaaminen onnistui nostamalla vain jalka kaasulta. Kun nopeus laski, kiihdytettiin reilusti kaasuttamalla. Tämäkin ajotapa oli muiden kannalta raivostuttava. Onneksi siitä on nykyään päästy eroon.

Moottorijarrutus on edullinen tapa hidastaa vauhtia, koska bensansyöttö on sen aikana katkaistu, kunhan kierroksia on riittävästi, yleensä yli 1500 r/min. Toinen etu on, etteivät jarrut kulu. Liiallinen jarruttelun karttaminen saattaa kuitenkin kostautua siinä, että liian vähälle käytölle jääneet jarrut ruostuvat tai muuten jumittuvat. Autolla pitäisi silloin tällöin tehdä oikein reippaita jarrutuksia hyvästä vauhdista, jotta jarrut pysyisivät kunnossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.