Kysymys:

Omistan helmikuussa rekisteröidyn vuosimallia 2005 Volvo S80 henkilöauton, jolla on nyt ajettu 11 000 km. Noin 10 000 kilometrin kohdalla auton etupäästä alkoi kuulumaan voimakkaita kolahduksia (pauketta) töyssyissä ja aina käännyttäessä.

Tiedustelin kolinan vakavuutta Bilia Oy:n Kaivokselan huollosta. Tiskillä Bilian edustaja totesi, että heillä on tiedossa vastaavia muitakin tapauksia. Bilian mukaan kolina johtuu etujousen kiertymisliikkeestä iskunvaimentimen ympärillä. Bilian mukaan kyseessä on ominaisuus eikä vika, joten he eivät voi tehdä asialle mitään. Bilian edustajan mukaan pohjolan olosuhteet ovat sellaiset, että jousista kuuluu aina pauketta. Ilmeisesti minun tulee sietää kolinoita niin kauan kuin Volvoa pidän.

Olen ajanut 35 vuotta kaikenlaisilla autoilla, mutta en ole koskaan aikaisemmin kokenut Bilian kaltaista välinpitämätöntä ja tylyä suhtautumista asiakkaisiinsa ja autoihinsa. Se sai minut todella lähes sanattomaksi.

Volvossani on huoltosopimus ja takuu voimassa. Koska Bilia on kieltäytynyt tekemästä tälle ärsyttävälle vialle mitään, voinko omalla kustannuksellani vaihtaa todella surkeat alkuperäiset etuiskunvaimentimet sekä jouset takuu- ja huoltosopimusaikana laadukkaisiin tarvikeosiin, menettämättä oikeuttani huoltosopimukseen ja takuuseen.

Tapio Ketonen:

Kysyt asiaa väärästä paikasta, sitä pitää kysyä Biliasta. Jos jousissa tai iskareissa on vikaa, ne toki pitää vaihtaa huoltosopimuksen puitteissa. Et kuitenkaan kerro, mitä vikaa niissä jousissa tai iskareissa oikein on.

Jousien paukkuminen ei johdu jousien kiertymisestä, koska jouset eivät kierry mihinkään. Ne ovat samaa pakettia joustintuen yläpään laakeroinnin ja iskunvaimentimen varteen kiinnitetyn jousilautasen kanssa. Yläpäässä on laakerointi, jonka varassa joustintuki kääntyy.

Pauketta kuuluu monista autoista siksi, että jousilautasen ja jousen alapään väliin menee hiekkajyväsiä. Ne sitten saavat joustoliikkeen aikana pauketta aikaan, ja ääni kuului etenkin käänneltäessä. Eräässä kestotestiautossamme asia ratkaistiin siten, että jousen alapään ympärille pujotettiin pätkä muoviletkua. Se lopetti paukkeen ainakin tesin loppuajaksi.

En tietenkään osaa sanoa, onko tämä syy Volvon paukkeeseen. Nykymallisten etuveto-Volvojen etupäähän on yleisesti tunnettu hyvin moniongelmaiseksi ja ylläpitokuluiltaan kalliiksi. Kolina voi sulla myös väljistä pallonivelistä, sekään ei ole harvinaista

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.