Kysymys:

Kerropa, mitä Tuulilasissa on kirjoitettu auton massaamisesta. Kävin eilen kysymässä, miksi eräs merkkiliike tarjoaa vain koteloiden ruiskutusta. Sain vastauksen, että Tuulilasissa on suositeltu pelkästään koteloiden ruiskutusta, ei siis pohjan massaamista. Liikkeessä oli lehtileike Tuulilasista, mutta en ehtinyt nähdä koko juttua.

Olen teettämässä kahden vuoden ikäseen autoon suojausta: teettääkö täydellinen timanttikäsittely vai em. liikkeen kotelosuojaus?

Tapio Ketonen:

Siellä nyt on taas luettu lehteä kuin piru raamattua. Tietysti on niin, että oleellisin asia ruosteenestossa on kotelorakenteiden käsittely. Pohjan ulkopinnoilla oleva suoja-aine eli massakerros ei ole yhtä tärkeä asia, mutta pitäähän senkin olla kunnossa. Jos pohjan ulkopuolinen suojaus on kunnossa eli virheetön, turhaahan sitä on uusia. Koteloiden suojaus on vaikeampi tarkastaa, joten sinne on hyvä ruiskuttaa uutta suoja-ainetta "varmuuden vuoksi".

Melkeinpä on niin, että jos itse olisin teettämässä ensimmäistä käsittelyä parin vuoden ikäiseen autoon, teettäisin tässä vaiheessa täyden käsittelyn ja muutaman vuoden kuluttua täydentäisin sitä koteloihin tehtävällä kevyellä uusintakäsittelyllä. Mutta hintahan sen myös aika pitkälti ratkaisee.

Pohjan ulkopuolisen suoja-ainekerroksen vauriot voi helposti korjata vaikka itse. Raaputetaan vain vaurioitunut tai kulunut kohta puhtaaksi esim. teräsharjalla. Jos sieltä tulee kirkas pelti esiin, se maaltaan ensiksi pohjamaalilla ja mieluusti myös kovan pinnan tekevällä pintamaalilla (värillä ei väliä). Maalin kuivuttua päälle voi sivellä reilun kerroksen paksua alustansuoja-ainetta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.