Kysymys:

Mikä on perussyy, että pakokaasuja syötetään imusarjaan takaisin. Palamattomien ainesosien hyödyntäminen? Itselläni on v.92 oleva Suzuki Vitara, jossa kyseinen kierrätys piti poistaa, koska se aiheutti moottorin käymisen kolmella sylinterillä 1000-2000 kierroksen alueella moottorin ollessa lämmin. Onko tämän kierrätyksen poistolla näkyviä vaikutuksia päästömittauksiin?

Tapio Ketonen:

Pakokaasujen takaisinkierrätyksellä pyritään laskemaan palamislämpötilaa moottorissa. Sitä käytetään vain moottorin ollessa osakuormituksella, täydellä kuormalla se haaskaa tehoa liikaa. Palamislämpötilan laskeminen vähentää typen oksidien syntymistä.

Koska järjestelmä on ollut autossa tyyppihyväksynnässä, sen tietenkin pitäisi toimia aina. Käytännössä sen toimimattomuutta ei katsastuksessa pystytä toteamaan, koska typen oksidipäästöjä ei mitata katsastuksessa, ja muutenkin noin vanhojen katalysaattoriautojen päästömittaukset ovat hyvin karkeat.

Uusissa eli vuodesta 2001 käyttöönotetuissa pakokaasun kierrätysjärjestelmän toimimattomuus paljastuu auton OBD-järjestelmän kautta. OBD-testaus merkitseekin käytännössä katsastuksen päästövaatimusten merkittävää kiristymistä vanhasta käytännöstä. Se pakottaa autoja korjauksiin huomattavasti varhaisemmassa vaiheessa kuin aikaisemmin on tapahtunut. Järjestelmä paljastaa suunnilleen kaikki viat, jotka voivat vaikuttaa päästöihin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.