Kysymys:

Onko nykyautoissa jokin mekaaninen este, että pakkia ei saisi päälle kun on liikkeessä eteenpäin. Tarkoitan tilannetta, kun neloselta on tarkoitus vaihtaa viitoselle ja vauhtia on siinä 100 km/h ja jos epähuomiossa laittaakin pakin päälle ja nostaa kytkintä. Mitähän tapahtuisi?

Tapio Ketonen:

Siinä vaiheessa kun tarjoat satasessa pakkia sisään, hammaspyörien pyörintänopeusero on niin huima, ettei vaihde mene päälle lainkaan, vaan hampaat vain ratisevat. Tuskinpa edes Bemareissa, joissa peruutusvaihde on synkronoitu, se kytkeytyy kovassa vauhdissa päälle.

Jos onnistut väkisin runttaamalla kytkemään vaihteen päälle, jälki on todennäköisesti rumaa. Kytkinlevy saattaa hajota, kun se alkaa äkkiä pyöriä moninkertaisilla kierroksilla. Jos se pysyy ehjänä ja nostat kytkimen, jotakin hajoaa jokseenkin varmasti. Katkeaako jokin akseli, vai tapahtuuko jotakin muuta tuhoisaa, on sinänsä yhdentekevää. Kalliiksi kuitenkin tulee. Pahimmassa tapauksessa pyörät lukkiutuvat, ja auto karkaa käsistä pahoin seurauksin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.