Kysymys:

Ostin uuden Mitsubishi Colt CZ3 tässä taannoin, nyt autolla on ajettu alle 1000km. Molemmat auton takavalot, jotka ovat yhteydessä sisätilaan, ovat selvästi huurtuneet umpion sisäpuolelta. Eli takavalon sisään on päässyt kertymään kosteutta aika reilusti. Huoltoliikeen mukaan vettä ei pääse vuotamaan autoon mistään kohdasta vaan kyseessä on kondensaatiovesi. Liike myös sanoi, että sama ilmiö olisi esiintynyt muissakin saman mallin autoissa.

Umpio vaihdettiin uuteen, mutta sama tapahtui muutaman päivän sisällä uudestaan. Liike sanoi neuvoksi vain, että pidä sumuvaloja aina silloin tällöin päällä, jotta kosteus häipyisi. Ei taida olla kovin laillista ajaa sumuvalot päällä tuollaisen syyn takia. Voiko kyseessä olla tyyppivika ja onko tuollainen kosteuden kertyminen kuinka normaalia?

Lisäksi eräänä aamuna auton sisältä melkein kaikki ikkunat olivat kostuneet melkein läpikotaisin. Voisiko näillä olla jotain yhteistä? Mikä nyt neuvoksi?

Tapio Ketonen:

Aloitetaan siitä ikkunoiden höyrystymisestä. Autoon kertyy kosteutta etenkin lyhyessä pätkäajossa ja syksyn kosteilla keleillä. Jos autolla ei ajeta silloin tällöin pitempiä reissuja, sisätilat pysyvät kosteina, ja kaikkialle kerääntyy aina vain lisää kosteutta. Voi olla, että tämä kosteus pääsee jopa sinne takavaloihinkin.

Kun autolla ajetaan, lämmityslaitteen puhallinta pitäisi pitää mahdollisimman kovalla - niin kovalla kuin korvat sietävät. Sisään tuleva ja lämmitettävä ilma imee itseensä kosteutta, ja kun ilmaa kierrätetään riittävästi, se vie sitä kosteutta mukanaan pois autosta. Lämpötilaa kannattaa säätää vain lämmönsäätövivulla, ei puhaltimen kytkimellä, mikäli sisätilojan halutaan kuivuvan.

Jos ulkona on kylmää, sisällä olevan hieman lämpimämmän ilman sisältämä ylimääräinen kosteus tiivistyy kaikkiin kylmiin pintoihin. Niitä ovat ennen kaikkea lasit, ja kyllä sitä kosteutta tiivistyy peltipintoihinkin, mutta ne ovat yleensä verhousmateriaalien peittämiä.

Kokeilepa ajaa autolla vähän pitempi matka, vaikkapa tunnin verran, pidä lämpö varsin korkealla ja puhallus täysillä, niin todennäköisesti kosteusongelmia on huomattavasti vähemmän.

Itse olen joskus talvisaikaan vähentänyt auton sisäkosteutta levittämällä lattialle sanomalehtiä. Kengistä sulanut lumi on imeytynyt niihin, ja märät lehdet on helppo heittää roskiin. Lattialle jäänyt vesi haihtuu kovin hitaasti pois, ja se pitää sisäilman kosteana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.