Kysymys:

Omistan Opel Omegan 2.0 TDI GL vm.98 otettu käyttöön 26.10.1998. Olen sunnitellut ostavani turvallisuuden takia E13-hyväksytyn Xenon jälkiasennus sarjan (www.xenonautovalot.fi/xenonkits.htm).

Kysymys kuuluukin että tarviiko minun myöskin ostaa Automaattinen ajovalojen korkeudensäätösarja (www.xenonautovalot.fi/allkit.htm), ja tarviiko umpiot vaihtaa toisenlaisiksi. Autossa on vakiona lampunpesimet ja sisältä pystyy säätämään valojen korkeutta.

Kysyin katsastusasemalta tota umpion vaihtoa, mutta sieltä ei osattua sanoa mitään. Nyt haluaisin tietää varmasti että miten ja milla ehdoilla saan autooni lailliset Xenon valot, ettei menisi rahat hukkaan ja poliisit ei pysäyttäisi joka päivä. Voisiko Tuulilasi testata näitä jälkiasennettavia Xenon sarjoja ja tehdä jutun niistä, luultavasti aika monia kiinnostaa nuo Xenon valot, ja se että millä konsteilla ne saa laillisiksi.

Tapio Ketonen:

Aika mielenkiintoista tavaraa tuolla nettisaitilla kaupitellaan. Olisi Ajoneuvohallintokekuksen tehtävä puuttua tuohon, sillä tuollaisten varusteiden myynnissä pitäminen on Suomen lain vastaista.

Aikamoinen rimanalitus on seuraava, mainitulta sivustolta kopioitu tekstinpätkä:
Juridisista syistä korostamme, ettemme ole vastuussa sellaisille tuotteen ostajille, jotka eivät toimi käyttötarkoituksen mukaisesti, eli EPD Motorsport ei ole vastuussa tuotteiden väärinkäytöstä. Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon-jälkiasennussarjoja voidaan asentaa sellaisenaan vain maastokäytössä.

Elikkä firma yrittää pestä käsiään,vaikka se näemmä hyvin tietää myyvänsä laittomia tuotteita. Vain maastokäyttöön tarkoitettujen valojen kauppaaminen jonkun Opelin tai Bemarin keulalle on temppu, joka ei mene läpi missään. Siinä selvästi rikotaan lakia. Kannattaisi etsiä Finlexistä Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090ja tututua siihen.

Tuo mainostettu E13-hyväksyntä tarkoittaa, että laitteistolle on myönnetty jokin E-hyväksyntä Luxemburgissa. Se ei kerro, mihin käyttöön vehkeet on hyväksytty. Jos siinä kerrottaisiin, että laitteet täyttävät Yhdistyneiden Kansakuntien alaisen Euroopan Talouskomission säännön numero 98 vaatimukset, silloin asia olisi kunnossa.

Helpompi tunnistuskeino lailliselle xenonvalolle on merkintä DCR sellaiselle umpiolle, jossa on sekä kauko- että lähivalot ja DC pelkän lähivalon sisältävälle umpiolle. Tuo E-kirjain ja hyvksyntämaata osoittava numero (17 tarkoittaa Suomea) sijoitetaan valonheittimen lasissa ympyrän sisään.

Kaasupurkaus- eli xenonpolttimoita ei saa asentaa muihin kuin sellaisiin umpioihin, jotka on hyväksytty käytettäviksi kaasupurkauspolttimoiden kanssa. Yksikään alunperin halogeenivaloille tarkoitettu umpio ei ole tällainen. Autoon siis on vaihdettava molemmat ajovaloumpiot.

Xenonvaloja käytettäessä autossa pitää myös olla ajovalopesimet sekä automaattinen valojen korkeussäätö. Omegan alkuperäinen pesulaitteisto saattaisi todennäköisesti kelvata. Valojen korkeussäätö on pakollinen kaikissa tuon ikäisissä autoissa. Normaalisti xenonien kansssa se on oltava automaattinen, mutta voi olla, että sinun autossasi hyväksyttäisiin vielä se käsikäyttöinenkin. Uusien umpioiden hankkiminen on se kallein homma koko operaatiossa. pelkkä polttimoiden asennus olisi kohtuuhintaista.

Ajatus noiden testaamisesta olisi kyllä hyvä. Samalla selviäisi, miksi niitä ei saa käyttää. Vaitettavasti tällaisten kaupustelijoiden xenonvalosarjoja, joissa vaihdetaan vain polttimot, ei saa laillisiksi millään keinolla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.