Kysymys:

Onkohan tämänlaista ongelmaa tullut tietoosi koskien viime vuoden mallin Skoda Octaviaa (farmari 1,9tdi 66kW). Auto on manuaalivaihteinen.

Eli tuttuni Octaviassa on vakionopeudensäädin joka hiukan oikuttelee ajossa. Tasaisessa ajossa, vakionopeudensäätimen ollessa päällä, auto kiihdyttää yhtäkkiä muutamaksi sekunniksi kierrokset aivan huippuunsa ja tämän jälkeen laskee kierrokset normaaliksi. Tuttuni mukaan samanlaista kiihdytystä ei voi normaalilla kiihdytyksellä saada aikaiseksi.

Autoa on käytetty huollossa useamman kerran, mutta koneet eivät anna mitään virheitä, eivätkä korjaajat löydä autosta mitään vikaa. Huolto ja maahantuoja sanovat, että vika on tiedossa muutamissa muissakin tapauksissa, mutta vialle ei ole keksitty mitään tarkaisua. Sama vika on kuulemma ollut yleisempi Volkswagenin autoissa, jotka on varustettu samalla koneella.

Voisiko kyseessä olla, että vakionopeudensäädin nostaa ahtopaineita itsekseen? Olisiko vikaan mahdollisesti joku korjauskeino?

Myyjäliike ja maahantuoja eivät kumpikaan tahdo oikein ottaa vastuuta asiasta, vaan nostelevat käsiään asian suhteet. Auto on kuitenkin vielä takuunalainen eli eikö asialle pitäisi kuitenkin jotain tehdä?

Tapio Ketonen:

Juuri tuollaisena eme ole Skodan vakionopeussäätimen ongelmia itse tavanneet. Meidän tämän vuoden mallia olevassa kestotestiautossamme säädin alkoi ensiksi lopettaa toiminnan silloin tällöin, juuri nyt se ei enää toimi lainkaan. Skodan vakionopeussäätimissä on ollut tiettävästi jonkin verran vikoja, ja ilmeisesti sama koskee muitakin saman VW-suvun autoja.

Vian kuvaus on kyllä hieman outo. Vakionopeussäädintä käytetään vain vaihteen ollessa päällä, kytkimeen koskettaessa se putoaa pois päältä. Niinpä en usko, että kierrokset kohoaisivat huippuunsa, ellei auton kytkin luista. Auto kyllä voi alkaa kiihtyä rajusti, mutta kierrokset tuskin kohoavat kovin paljon, ellei auto sitten ala kulkea kahtasataa.

En sitten tiedä, onko vika lainkaan vakionopeussäätimessä. Meillä oli jo 70-luvulla diesel-Golfissa ongelmana äkillinen raivokas kiihtyminen. Auto kiihtyi muutaman sekunnin ajan kuin riivattu. Asialle ei silloin löytynyt selitystä, mutta myöhemmin asia selvisi.

Kampikammion huohotuskaasut menivät takaisin moottoriin, ja ne sieppasivat venttiilikoneiston läpi kulkiessaan öljyroiskeita, joista kertyi imusarjan kanavien pohjalle lammikko öljyä. Niissä oli sopiva mutka alaspäin juuri ennen moottoriin liittymistä. Kun öljyn määrä kasvoi riittäväksi, öljy alkoi valua ilman mukana sylintereihin. Kone ryysti öljyä kuin mummo kahvia tassilta.

Koska tälle öljyn annostelulle ei ollut mitään rajoitusta, auto kiihtyi sen turvin oikein kunnolla. Perästä tuli savua kuin turkin hihasta. Kun öljy loppui, meno palasi taas normaaliksi.

Jos kyseesä on tämä vika, sille on keksitty ratkaisu jo 70-luvun lopulla. Moottoreihin asennettiin hieman erilaisia huohotusjärjestelmiä, joissa osa kaasuista johdettiin muualta kuin venttiilikopan kautta imusarjaan. Hitaampi virtaus venttiilikopassa ei enää vetänyt mukaansa öljyä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.