Kysymys:

Tuossa kesäkuun tuulilasia lukiessani olikohan siellä yleisöpalstalla joku ihmetelly autonsa sitkeysmittausta, hälle oli vastattu kysymällä että mikä on se tapa mitata sitkeyttä. Tässä ehdotus: pitäkää nykyinen sitkeysmittaus mutta ottakaa mukaan mittaus jossa mittaatte testattavan auton kiihtyvyyden esim. 60-120 km/h ei 4. eikä 5. vaihteella vaan kaikkia mahdollisia vaihteita käyttäen ja ilmoitatte lukeman joka pienimmillään saavutetaan ja miten se on saavutettu. Tästä on varmasti hyötyä auton jo ostaneille ja ostamassa oleville koska noiden testien perusteella voi valita kummallako tavalla kannattaa ohitus suorittaa ja minkä luonteisen auton haluaa ostaa. Sitkeys mittaus ei yksin kerro mitään, vaan voi vääristää testatun auton kykyä suoriutua ohituksesta. Eikös olisikin hyvä lisätesti ?

Tapio Ketonen:

Tämä tieto on ilmoitettu Kestotestien ja testien suorituskykymittauksissa. Testissä on piirrettynä kiihtyvyyskäyrä ja Kestotestissä tiedot ovat taulukossa. Vähennetään vain 120 km/h:n kiihtyvyysajasta 60 km/h nopeuden saavuttamiseen tarvittu aika, niin siinähän tuo.

Vertailuissa on esitetty ohituskiihtyvyys eli aika, joka menee nopeuden nostamiseen kahdeksastakympistä sataankahteenkymppiin. Tuohan kertoo aika hyvin, miten autolla pääsee esim. rekasta ohi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.