Kysymys:

Eräässä käyttötestissä neuvottiin vaihtamaan kuluneet eturenkaat taakse.
On myös kehotettu asettamaan paremmat renkaat taakse.
Miten ratkaista ristiriita?
Em. logiikan mukaan minun pitäisi ostaa pari uutta rengasta, asettaa uudet taakse ja entiset vanhat eteen?

Tapio Ketonen:

En ota kantaa käyttötesteihin. Niitä tekee Tekniikan Maailma -niminen lehti, eikä minulle ole soveliasta kommentoida kilpailijan asioita. En siis vastaa Avensista koskevaan kysymykseesi. Kysy TM:n toimituksesta, jos haluat kysyä tai kommentoida heidän juttujaan.

Renkaiden paikkojen valinnassa pätee kaksi asiaa. Ensinnäkin voi käyttää tervettä järkeä, jos sitä sattuu olemaan. Toinen sääntö on, että takarenkaat eivät saa olla eturenkaita huonommat. Käytännössä tämä ei tarkoita, että jos toisissa renkaissa on 0,5 mm matalammat urat, niitä ei saisi asentaa taakse. Säännöllä tarkoitetaan sitä, että takarenkaiden pito ei saa olla huonompi.

Jos toiset renkaat ovat kuluneet kaksimillisiksi ja toisissa on viiden millin urat, silloin taakse pitää asentaa ne viisimilliset - kaksimilliset oikeastaan jo kuuluisivatkin rengaskierrätykseen. Renkaita pitäisi vaihdella edestä taakse ja päinvastoin siten, että ne kuluisivat mahdollisimman tasaisesti. Silloin auton ominaisuudet pysyvät tasapainoisina.

Takapään pidon äkillinen katoaminen on kuitenkin vaarallista, se voi olla suorastaan tappavaa, joten takarenkaiden kunnosta kannattaa pitää hyvää huolta. Jos etupyörät alkavat luistaa, silloin mahdollinen törmäys tapahtuu keula edellä, ja siitä suunnasta auto antaa paremman suojan. Jos perälähtee luisuun, törmäys tapahtuu usein kylki edellä, ja siinä suunnassa ruttausvaraa on paljon vähemmän.

Jos ostat kaksi uutta rengasta, todennäköisesti ne kaksi jäljelle jäävääkin ovat jo sen verran kuluneita, että edellä kerrottuun viitaten on parempi laittaa ne uudet kumit taakse.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.