Kysymys:

Miulla on mazda 626 vm.88 2l bensa. Siihen vaihdettu jäähdytin,vesipumppu ja vesiletkut. Lämpö ja vuoto ongelma jatkuu yhä.Lämpömittari nousee suht norm.mutta laskee kesken ajon.Tuuletin ei lähde päälle jos ei ota termarin kopan päältä johtoa pois.Voiko olla irti? Onko kannentiiviste vika mahdollinen? Öljyn seassa ei ole vettä ja neste puhdasta.

Tapio Ketonen:

Sinun kannattaisi lukea marraskuun Tuulilasissa kerrottuja kokemuksia vanhasta Citroën Xantiasta. En ihan ymmärrä tuota tarinaasi siitä johdon irrotuksesta ja tuulettimen käynnistymisestä. Tekstistäsi ei liioin käy ilmi, vuotaako järjestelmä ja mistä. Mutta jos tarkoitat, että jäähdytysneste häipyy itsekseen, niin silloin tilanne on sama kuin meidön Xantiassamme.

Lämpömittarin näytön ongelmat johtuvat nestetilassa olevasta ilmasta tai muista kaasuista. Jos nestekierto ei toimi kunnolla tai lämpötila-anturi ei olekaan nesteessä, silloin mittari näyttää mitä sattuu. Kierron häiriintyminen aiheuttaa nesteen kiehumista, ja kiehuminen tuo nestetilaan lisää kaasua.

Xantian kannentiiviste päästi palokaasut vesitilaan silloin, kun moottoria kuormitettiin kunnolla. Vettä ei päässyt palotilaan, eikä nestetilaan liioin joutunut öljyä. Yleensäkään vuotava kannentiiviste ei päästä nesteen sekaan öljyä, ellei vuoto satu olemaan öljykanavan ja vesitilan välillä.

Pelkkä kannentiivisteen uusiminen ei välttämättä riitä eikä ainakaan kannata. Samalla on syytä tarkastaa myös kannen suoruus. Koneistamossa pelkkä kannen oikaisu ei maksa monta kymppiä. Samalla kannattaa myös hioa venttiilit ja vaihtaa tiivistesarjaan kuuluvat venttiilivarsien tiivistekumit. Tottakai tälle kaikelle tulee hintaa, jos sen teettää korjaamolla. Itse tekemällä säästää pitkän pennin - vai pitäisikö nykyisin sanoa pitkän sentin!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.