Kysymys:

Chrysler Neon -95 moottorin lämpötila nousee jo lyhyen ajon jälkeen siten, että varoitusäänet hälyttävät ja mittari osoittaa punaista. Tästä huolimatta lämmitylaite ei puhalla sisään lainkaan lämmintä ilmaa. Mistä tämä voisi johtua? Jäähdytysnestettä on ja sekin välillä "kiehuu" paisuntasäiliössä. Kiitos.

Tapio Ketonen:

Autostasi on mitä ilmeisimmin kannentiiviste sökönä. Kannentiiviste päästää palokaasut nestetilaan, ja ne estävät nesteen normaalin kierron.

Tuo paisuntasäiiön "kiehuminen" eli kupliminen: tapahtuuko se moottorin käydessä vai seistessä? Jos se kuplii koneen seistessä, silloin neste kiehuu ylikuumenneessa moottorissa, ja kaasut tulevat ainoata mahdollista reittiä eli paisuntasäiliön kautta ulos. Jos säiliössä kuplii, kun kone käy, silloin on lopullisesti varmaa, että kannentiiviste vuotaa.

Elikkä moottorin sylinterinkansi pitää irrottaa ja viedä hiottavaksi suoraksi. Samalla kannattaa tarkastaa venttiilien kunto ja mahdollisesti hioa venttiilit. Autoon joudutaanmyös hankkimaan uusi yläpään tiivistesarja, ja siihen kuuluvat uudet tiivisteet venttiilien varsiin, joten nekin kannattaa vaihtaa.

Meidän käytettyyn Citroeniimme tehtiin juuri nuo hommat. Kansityö, tiivistesarja ja uusi jakohihna maksoivat jonkin verran yli 400 euroa. Moottorin purkamisesta ja kokoamisesta tulee tietenkin lisäkuluja, joten taitaapa parhaassakin tapauksessa tonnin verran rahaa palaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.