Kysymys:

Ruostesuojauksesta on puhuttu täällä ja muualla paljon, mutta, mutta...
Mikäs on kymmenkunta vuotta vanhalle muutama vuosi takaisin käsitettylle autolle (edellinen suojaus todettu edelleen hyväkuntoiseksi)oikea lääke? Kun yksi pitää ehdottomana täydellistä käsittelyä, toinen tarkistusta ja paikkausta, kolmas öljy/massa-sekoitusta kotelosuojaa ja vielä lisäksi tietysti pelkkää öljyä.
Tuo "tarveharkintainen" kunnon käsittely kuulostaa pätevältä, mutta vuodesta ja autosta toiseen varsinkin katsastusmiehet suosittelevat vähänkään vanhempaan autoon jotakin noitä öljy-massa-sekoituksia, joilla tulos on kuulemma paras.
Eli totuus on??

Tapio Ketonen:

En kyllä ymmärrä joidenkin intoa tunkea öljyä auton rakenteisiin, oli se sitten uutta tai jäteöljyä. Tottakai öljykin on parempi kuin ei mitään, mutta itse kyllä kallistuisin tarveharkinnan puolelle, eli katsotaan ensiksi, missä kunnossa suojaus on, ja täydennetään jos on tarpeen.

Valitettavasti tässäkin asiassa rahastus saa helposti ylivallan, ja autoon tungetaan täysi määrä uutta suoja-ainetta vanhan kerroksen päälle. Paksu suoja-ainekerros ei anna yhtään parempaa suojaa kuin ohut, riittää että kerros on yhtenäinen ja ehjä.

Jotenkin uskoisin, että joidenkin alan ammattilaisten vanhoihin autoihin käyttämä menetelmä on aika hyvä. Olen kuullut, että jos rakenteissa on alkavaa ruostetta, sen etenemistä on onnistuttu hidastamaan ruiskuttamalla ensiksi tavallista enemmän ohennettua kotelosuoja-ainetta, joka on imeytynyt osin ruosteen sisään. Näin suoja-aine on saatu pysymään paremmin kiinni ja estämään tai ainakin hidastamaan ilman hapen pääsyä edistämään ruostumista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.