Kysymys:

Olette vannoutunut takalevyjarrujen vihaaja. Miten onnistuu ABS ASR ym. jos autossa on edessä levyt ja takana rummut?

Tapio Ketonen:

En ole takalevyjarrujen vihaaja. Olen vain todennut, että ne ovat käyttäjän tai lähinnä omistajan kannalta paljon ongelmallisemmat ja sitä myötä kalliimmat kuin rumpujarrut. Rumpujarrut eivät tarvitse huoltoa kuin aniharvoin, mutta ainakin omassa autossani takalevyjarrut pitää puhdistaa ja voidella kaksi kertaa vuodessa, jotta ne pysyisivät kunnossa eivätkä alkaisi laahata ja kuumentua. Silti takapalat kuluvat kohtuuttoman nopeasti.

Suomen olosuhteissa takapään levyjarrut eivät anna mitään konkreettista etua. Ajonopeudet ovat pieniä, eikä meillä ole vuoristoja. Kuraa ja hiekkaa meillä sen sijaan on enemmän kuin tarpeeksi, ja niitä vastaan rumpujarrut ovat paremmin suojatut. En siis pidä itseäni takalevyjarrujen vihaajana, mutta olen sitä mieltä, että ne ovat käytännön kannalta rumpujarruja merkittävästi huonompi ratkaisu.

ABS näyttää onnistuvan aivan yhtä hyvin myös rumpujarrujen yhteydessä, tällaisia autoja on markkinoilla useita. ASR eli vetoluiston rajoitin, jota myös sutimisenestoksi kutsutaan, ei käytä takajarruja etuvetoautoissa. Takavetoautoissa sen käyttö on aivan samaan tapaan mahdollista, on kyseessä sitten rumpu- tai levyjarrut. Sama koskee myös ESP:tä eli ajonvakautusjärjestelmää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.