Kysymys:

Auton arvokkain osa on tietääkseni kori. Mikä merkitys on loppupeleissä materiaaleilla? Puhutaan sinkista, galvanoidusta, muovista jne.

Minulla on Seat Ibiza 2004 (ost jouluk. -03). Mainoksissa kehutaan korin pitkäikäisyyttä. Miten lie. Pitäiskö hoitaa jotenkin, jos pidän autoa esim. 10 vuotta?
Seat on diesel ja ostettu Espanjassa, mutta taitaa olla ihan sama kuin Suomessa myytävät?

Tapio Ketonen:

Tärekeintä on, että peltiä suojava pinnoite pysyy ehjänä. Maalin tehtävä on estää ilman hapelta pääsy teräkseen, koska teräksen tärkein ainesosa rauta on herkkää reagoimaan hapen kanssa. Rauta ruostuu eli muodostaa oksidia, ja rautaoksidi eli ruoste ei kestä mitään vaan varisee tielle.

Pelkkä maali ei etenkään alustassa kestä riittävän pitkään, joten sen avuksi on kehitetty muita keinoja. Koripeltien galvanointi eli päällystäminen sinkillä auttaa jonkin verran, mutta ongelmana ovat pistehitsaussaumat, joista sinkitys palaa pois. Jos sinkkikerros on kovin ohut, sen suojauskyky ei riitä.

Yleensä auton alusta suojataan ulko- eli alapuolelta iskuja kestävällä suojamassalla. Näin kivien sinkoilu ei aiheuta yhtä paljon vaurioita kuin pelkkään maalipintaan. Koteloihin ruiskutetaan ohuempaa suoja.ainetta, koska siellä ei tarvita suojaa fyysistä kulumista eli esim. sorasuihkuja vastaan. Ohut aine tunkeutuu paremmin saumoihin, jotka ovat ruosteelle oivallisia syntypaikkoja.

Periaatteessa VW-konsernin autoissa on varsin hyvä käsittely ruostetta vastaan. Koteloihin on tehtaalla ruiskutettu vahamaista suoja-ainetta, joten ne eivät rusotu kovin herkästi.

Muoviosat ovat toki immuuneja ruostumiselle, mutta ne joudutaan kiinnittämään teräspeltiin, ja tämä sauma voi olla ongelmallinen, kun jäykkä pelti ja elastinen muovi hankautuvat keskenään.

Mielestäni auton ensisijaiseksi hoidoksi riittää säännöllinen ja tarpeeksi usein tapahtuva pesu paitsi päältä myös alta. Maalipinnan vahaaminen oikealla kiinteällä tai edes puolikiinteällä vahalla varmistaa, että pinta pysyy kunnossa.

Erityisen tärkeää on tarkastaa auto sekä alta että päältä riittävän usein. Jos alustan suoja-ainepinnoitukseen on tullut vaurioita, ne pitää heti korjata. Lika pois vauriokohdasta ja lähiympäristöstä, suojamassa samoin. Sitten vauriokohta puhtaaksi hiomalla esim. hiomapaperilla tai -kankaalla ja maalia päälle. Kun maali on kuivunut, korjaus viimeistellään sivelemällä tai ruiskuttamalla päälle suojamassaa.

Maalipinnan pienimmät iskemät pysyvät ruosteettomina pelkällä vahauksella, mutta suuremmat vauriot pitää paikkamaalata korjausmaalin avulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.