Kysymys:

Seuraavaan "perheauto"-vertailuun pieni lisätesti-vinkki. Testatkaa kuinka kiihtyvyys ja jarrutusarvot muuttuvat täyden lastin kanssa verrattuna normaaliin testivarustukseen. Vai muuttuvatko ne merkittävästi ollenkaan? Muuttuvatko suoritusarvot kaikissa autossa samalla tavalla samassa suhteessa vai tuleeko eroavaisuuksia?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa eli teoriatasolla kuormituksella ei ole vaikutusta jarrutusmatkoihin, mutta käytäntö on tietenkin erilainen. Lukkiutumattomien jarrujen tultua kaikkiin autoihin Ladaa lukuun ottamatta ero kuormatun ja tyhjän auton välillä on vähentynyt.

Kuormituksen vaikutus kiihtyvyyteen toki on tuntuva. Kiihtyvyydet mitataan kahden hengen kuormalla, eli autossa istuu kuski ja mittalaitteiston käyttäjä, yleensä kaksi riskiä äijää. Tämä edustaa mielestämme keskimääräistä tilannetta. Ehdottamallasi lisämittauksella saavutettava lisätieto ei mielestämme ole sen arvoinen, että työmäärä ja etenkin tarvittava aika ainakin kaksinkertaistuisi.

Toinen juttu sitten on, että ns. tavallinen kuski ei saa autoa kiihtymään likimainkaan samaan tahtiin kuin rutinoitunut koeajaja. Kiihdytyskokeessa jo liikkeellelähtö on brutaali tapahtuma, kun koneessa on 3500-4000 kierrosta, ja kytkin nostetaan nopeasti ylös. Renkaat ulvovat ja savu leijailee. Vaihtamisessa ei kupata eikä vaivauduta helläämään kaasua vaihtamisen ajaksi. Vaihtamiskierrokset ovat yleensä vähäb suurimman tehon kierroksia suuremmat, mutta kuitenkin ennen rajoittimen toimintarajaa.

Sitkeysmittaus on lähempänä käytäntöä, ja sen voi tehdä vaikka kukkahattuinen mummo. Ajetaan vain esimerkiksi nelosella hieman alle 40 km/h ja painetaan kaasu pohjaan. Tulos on aika, joka kuluu nopeuden nostoon 40:stä sataan tai viitosella 60:stä 120:een.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.