Kysymys:

Olen tehnyt kauppasopimuksen uudesta Skoda Octavia TDI 2.0A Combista: Nyt askarruttaa tämän lämmityslaitteen teho, koska olen kuullut ja lukenut, että nykyisissä huipputaloudellisissa dieseleissä ei synny riitävästi hukkalämpöä lämmityslaitteelle, että se riittäisi auton sisätilan lämmitykseen pakkasilla. Onko teillä tutkittua tietoa/kokemusta asiasta?

Tapio Ketonen:

Riittävyys on suhteellinen kysymys ja riippuu myös käytöstä. Jos autolla ajetaan lyhyttä pätkäajoa kaupungissa, lämpöä tulee hyvin vähän. Maantieajossa sen sijaan lämpö kyllä riittää. Dieselin hyötysuhde on hyvä, ja koska se toimii myös kevyellä kuormituksella taloudellisesti, kaupunkiajossa polttonestettä kuluu vähän. Tällöin hukkalämpöäkin syntyy niukasti. Lyhyillä ajomatkoilla auto ei ennätä lämmetä, mutta näin toki tapahtuu myös bensakoneilla.

Maantieajossa tehoa tarvitaan enemmän, joten ainettakin palaa enemmän. Tällöin hukkalämpöä riittää myös sisätiloille.

Tilannetta helpottaa ratkaisevasti lohko- ja sisätilalämmittimien käyttö. Esilämmitetty moottori saavuttaa normaalin lämpötilan merkittävästi nopeammin, ja myös sisätilat lämpenevät paremmin. Merkittävin etu kuitenkin on ikkunoiden huurtumisen väheneminen. Korkeampi sisälämpötila haihduttaa matoille sulanutta vettä, ja kosteus menee ilmanvaihdon mukana ulos.

Lämmityslaitteen oikea käyttö on myös tärkeää. Meluhaitasta huolimatta puhallinta pitäisi pitää mahdollisimman suurella nopeudella, ja etenkin alussa ilma pitää suunnata tuulilasille. Kun auto on lämmennyt, lämpöä kannattaa kääntää alaspäin, mutta tällöinkin puhallin on syytä pitää täysillä.

Voimakas ilmanvaihto kuivattaa sisätilat, eikä kosteus tiivisty kylmille lasipinnoille ja jäädy. Vasta pitkän ajomatkan jälkeen virtausta voi pienentää. Tosin monet käyttävät lämmityslaitetta juuri päinvastoin kuin tässä on neuvottu. Mutta ilmeisesti he haluavat ajaa ikkunat jäässä ja säilöä kosteutta auton sisään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.