Kysymys:

Moro. Autoni on Ford Focus 1.6 vm.2001. Ostin auton pari kuukautta sitten merkkiliikkeestä. Autosta löytyi oston jälkeen sähkövika. Vänkärin puolen parkkien sulake oli palanut ja kun siihen laittoi uuden se poltti sulakkeen välittömästi. Sen jälkeen polttimoita paloi ja valot eivät pelanneet kunnolla. Käytin autoa huollossa, vika saatiin korjattua ja todettua että vika oli ollut autossa jo ostohetkellä. Liike lupasi maksaa huollosta 60%. Onko tämä kuluttajalain mukaista?

Tapio Ketonen:

Mitä kautta veit auton korjattavaksi? Jos olisit ottanut ensiksi yhteyttä myyjään ja vaatinut korjaamaan vikaa, myyjän olisi ilman muuta pitänyt maksaa koko homma. Mutta jos veit auton korjaamolle ja vasta jälkikäteen ryhdyit vaatimaan osallistumista laskuun, niin olet hieman heikoilla.

Kuluttajansuojalain mukaan myyjälle on ensiksi annettava mahdollisuus korjata autossa havaittu vika, joka on siinä ollut jo kaupantekohetkellä. Jos kyseessä on sama liike, silloin tietenkin tilanne on helpompi.

Kuluttajansuojalaki ei tunne mitään 60 % vastuuta, myyjän vastuu asiassa on täydet sata prosenttia. Suosittelen, että ilmoitat tämän myyjälle, ja jos myyjä ei tätä hyväksy, ota yhteys paikkakuntasi kuluttajaneuvojaan. Hän osaa viedä asiaa eteenpäin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.