Kysymys:

Kyseessä Mondeo 1.8 Trend STW, rekisteröity toukokuussa 2001, ajettu vain 70.000 km ja pidetty kukkana kämmenellä (ei esim. säilytetty puolilämpimässä autotallissa). 38 000 km kohdalla vaihdettu jarrupalat käsijarrun jumittumisen takia, 59 000 km tiivistetty vetonivel. Ohjaustehostimesta jostain syystä nesteitä kadonnut, nyt 10tkm jälkeen kuitenkin ok. Syksyllä kiinnitin huomiota kuskin oven alareunan sauman omituiseen ulkonäköön ja nyt on koko alasaumasta pudonnut maalipinta pois ja sauma täysin ruosteessa ja 'höttöä'.Oletettavasi sama ilmiö esiintyy kohta muissakin ovissa ja takaluukussa ?! Kuskin oven saranat tuntuvat tosi löysiltä.

Tyhmyyttäni maksoin aiemmin sekä jarrupalat että vetonivelen tiivistyksen mutta ruostumista en aio maksaa. Mitä mieltä olet takuukysymyksestä ja onko ko. ongelmat 2001 mallin Mondeon osalla kuinkakin yleisiä ? Onkohan muita ongelmia odotettavissa 2001-mallin Mondeon suhteen ?

Olen kaikki muut autoni aina ruostesuojauttanut, mutta tätä en koska tiedustellessani merkkikorjaamosta on aina sanottu ettei ole tarvetta tai ettei ainakaan 'saa porata reikiä'. Miten suojataan palkit ja ovet ilman reikien tekoa ?

Tapio Ketonen:

Kysyt asiaa väärästä paikasta. Oikea paikka takuuasioiden hoitoon on Ford-merkkikorjaamo. Jos autoasi on huollettu asianmukaisesti, siihen todennäköisesti vaihdetaan takuuna uudet ovet. Hommaa vain joutuu odottamaan aika pitkään. Tuttava käytti 2001-mallista Mondeotaan korjaamolla viime syyskuussa, ja autoon luvattiin vaihtaa kaikki ovet. Ajan varaaminenkin onnistui. Auto menee ovien vaihtoon viikolla 33 tänä vuonna! Siis liki vuoden jono.

Mondeon ja myös Focuksen ovien reunasaumojen ruostuminen on ilmiö, joka johtuu kelvottomasta saumojen tiivistysmassasta. Autoijen ovet rakennetaan siten, että pintapelti taivutetaan ovirungon reunan ympärille. Reunaan syntyy kolminkertainen pelti, ja siellä sisälä on kaksi rakoa. Noihin ahtaisiin rakoihin ei mene mikään jälkikäsittelyn suoja-aine, joten suojaus on täysin tehtaalla asennetun tiivistysmassan varassa. Massan tehtävänä on estää ilman eli siis hapen pääsy peltien väliin. Jos tässä ei onnistuta, ruoste alkaa levitä. Tätä Mondeon ovien ruostumista siis ei ruosteenestokäsittelykään pysty estämään.

Samoja saumaongelmia esiintyi 80-luvun alun japanilaisissa autoissa, tosin vasta liki kymmenen vuoden iässä. Myös tiettävästi ainakin Toyota Avensis ja Mercedes-Benz ovat kärsineet aivan samoista saumamassavaivoista kuin Fordit.

Mondeon käsijarrumekanismi on käytännön kannalta huono, tekisi mieli sanoa kelvoton. Oma kokemukseni on, että se vaatii puhdistuksen ja voitelun ainakin kaksi kertaa vuodessa. Nykyisin olen purkanut jarrut aina kesä- tai talvipyörien vaihdon yhteydessä. Olen irrottanut jarrupalat, puhdistanut ne ja voidellut reunat sekä satuloiden vastinpinnat kevyesti kuparitahnalla. Käsijarruvivun ja sylinterin väliseen akselin läpivientisaumaan olen uittanut aerosolipullossa myytävää kuparitahnaa, se on tuntunut pitävän paikat kunnossa.

Ovisaranat ovat heikot. Kestotestiautossa uusittiin kuljettajan oven saranat testin päätteeksi eli 30 000 km jälkeen. Saranoissa olisi irralliset holkitkin, joiden vaihtaminen ilmeisesti riittäisi, mutta ainakaan vuoden 2002 alussa niitä ei ollut saatavana erikseen.

Fordin vetonivelet ovat olleet Mondeon ja Focucsen markkinoilletulon alusta alkaen sikäli huonot, että ne roiskivat pakkasella rasvat ulos. Asiaan ei ole tullut parannusta, sama ongelma kiusaa uuttakin Focusta. Ongelmaan on etsitty ratkaisua Suomen Ford-korjaamoilla, useimmilla turhaan. Ainoastaan Stockmann Auton Tikkurilan liikkeen korjaamolla homma on ollut hanskassa jo vuosikausia. Siellä on ensimmäiseen huoltoon tulleista Mondeoista ja Focuksista avattu sisänivelten suojakumit, puhdistettu paikat ja laitettu nivelen ja kumin väliin liimamassaa, jonka ansiosta rasvavuoto on lakannut. Ellei tätä tehdä, rasvan tilalle päässyt kura kuluttaa vetonivelen kelvottomaksi.

Fordin taannoinen huoltojohtaja väitti Tuulilasissa, ettei nivelissä ole ollut ongelmia, mutta merkkikorjaamoiden asentajat nauroivat jutulle. Jokaisen korjaamon romulaatikossa oli vanhoja vetoakseleita, pelkkää niveltä kun ei voi vaihtaa. Ajomäärästä riippuen korjaukset tehtiin takuuna.

Mondeon keulalla piilee vielä yksi vika, joka saa ilmastoinnin lopettamaan toimintansa. Kompressorille tuleva isompi putki, jossa on keskellä kumipintaista letkua, alkaa moottorin tyynyjen hieman löystyttyä hangata oikeanpuoleisen runkoaisan päätä. Tämän seurauksena letku puhkeaa. Uusi putki maksaa noin satasen, päälle tulevat asennustyöt ja kylmäaineen täyttö. Todennäköisesti myös kuivain joudutaan uusimaan, mikä lisää kuluja.

Vaiva olisi vältettävissä taivuttamalla putkea siten, että se ei ottaisi kiinni palkkiin. Näin on tehty varaosana myytävissä putkissa.

Ruosteenestokäsittelystä olen sitä mieltä, että se pitäisi tehdä kaikkiin autoihin ja heti uutena. Reiät pitää tietenkin tehdä, mutta huolellisesti ja siististi. Muullaistakin työjälken valitettavasti näkee. Kunnolla tehdyt ja asiallisesti suojatut reiät eivät aiheuta ruostumista, vaikka merkkiorganisaatiot toista väittävät. Sitäpaitsi mahdollisesta ruostevauriosta näkee kiistatta, onko se aiheutunut reiänteosta vai jostakin muusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.