Kysymys:

Minulla on vm.-03 Passat 2,0 (Highline) bensakoneella. Onko mahdollista, että noin tunnin lämmittäminen roikan nokassa vaikuttaa siten, että auto ei tahdo käynnistyä kuin vasta kolmen pitkän startin jälkeen? Pakkasta on ollut 5-20 astetta ja tekee saman jutun. Ilman lämmitystä auto kyllä lähtee mukavasti käyntiin. Onko tällä ongelmalla yhteyttä ajotietokoneeseen?

Tapio Ketonen:

Voi hyvinkin olla mahdollista. Nuo Volkswagenit kun on suunniteltu niin tyhmästi, ettei niihin oikeastaan voisi laittaa kunnollista moottorinlämmitintä. Elektroniikka ei tajua tilannetta, jossa jäähdytysneste on lämmin mutta ympäristö kylmä. Niinpä moottori saa samanlaisen seoksen kuin kesällä lämpimänä, ja sehän ei talvella riitä. Ilma sisältää paljon enemmän happea, ja seos jää laihaksi.

Itse asiassa Volkkariin ei kannata laittaa moottorinlämmitintä lainkaan. Se öljypohjan kylkeen kiinnitettävä säteilylämmitin, jota näihin kaupataan, on aika lailla turha vehje. Se ei nosta moottorin lämpötilaa juuri lainkaan, eikä se näinollen vähennä kylmäkäynnistyksen jälkeistä kulutustakaan. Jäähdytysnestettä lämmittävästä lämmittimestä on kyllä muuten hyötyä, mutta haitat ovat juuri tuollaisia kuin kerroit.

Ajotietokone on se mittaristossa oleva leikkikalu, joka näyttelee kaikenlaisia kulutus- ja keskinopeuslukemia. Siitä ei ole auton käytölle mitään varsinaista hyötyä, jos kohta ei haittaakaan. Autossa on piilossa useampia eri "tietokoneita" eli prosessoreita, joiden puutteellisesta ohjelmoinnista ja/tai tunnistimien määrästä ja toiminnasta tuo kiusa aiheutuu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.