Kysymys:

Autoverotuksen uskotaan muuttuvan käyttöverotukseksi, joka sitten määräytyisi moottorin kuutiotilavuuden mukaan. tähän siis uskoo ainakin osa autoilijoista.
ehkä juuri siksi markkinoille tulee Golf GT:n(1,4) tyyppisiä pienen kuutiotilavuuden omaavia ahdettuja moottoreita.

Kysymys kuuluukin: Kone on kuitenkin varsin pieni ja siitä on kutiteltu ahtimella 240Nm/170Hp, onko tämä tervettä ja voiko se kestää useita vuosia? Pieni kulutus ja suuret tehot, missä heikko kohta josta kukaan ei puhu?

Tapio Ketonen:

Tuo on kyllä aivan uutta verotuksesta, enpä ole ennen kuullutkaan. No, se on niitä hevosmiesten tietotoimiston uutisia, uskokoon ken haluaa. Saksassa veron perusteena on tuo moottorin iskutilavuus, mutta saman keinon ottamisesta käyttöön Suomessa ei ole ennen ollut puhetta, CO2-päästön kylläkin.

Ei autoihin ryhdytä uusia moottoreita kehittämään siksi, että Suomen verotus mahdollisesti muuttuisi joksikin, eikä kyllä ryhdytä pelkästään Saksankaan verotuksen takia.

Golf GT:n moottorin kehittämisen tärkein syy on ymmärtääkseni ollut halu kehittää tehokas, käyttöominaisuuksiltaan miellyttävä ja taloudellinen voimanlähde. Ylimääräinen iskutilavuus haaskaa polttonestettä, ja kun 1,4-litrainen on riittänyt, miksi pitäisi tehdä suurempi?

Minkään moottorin tai ylipäänsä teknisen laitteen kestävyys ei riipu kosta vaan siitä, onko suunnittelussa onnistuttu mitoittamaan paikat riittävästi käytössä esiintyviin rasituksiin nähden. Aivan varmasti uusi moottori on ollut jo vuosia kovissa testeissä, joissa sen kestävyys on tutkittu käytännössä. Silti tämäkään ei aina riitä tuomaan esiin kaikkia käytännössä esiintyviä olosuhteita. Mutta palataan asiaan kymmenen vuoden päästä. Silloin nähdään, mitkä tuon moottorin heikot kohdat ovat olleet.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.