Kysymys:

Hei Ketonen!Valaiseppa miten on; autossa on tiptronic-aut. laatikko. Onko parempi laittaa Dn sijasta 4n päälle kun vetää esim. asuntovaunua? Takavuosina ainakin ameriikan autolla ajettaessa kärryn kera kehoitettiin käyttämään pikku d:n asentoa. Oli kai laatikon paremmasta voitelusta kyse.

Ja toinen kysymys, onko väyrysen cdi:n tyhjäkäynnin epätasaisuus kylmänä huolestuttavaa? Vähän kokemusta näistä nykydieselin ruiskuista; vanha kunnon rivipumppu kun oli jotenkin varmemman oloinen. Kiitokset Ketoselle hyvästä palstasta, huumoriakin kun viljelet vastauksissa mukavasti!

Tapio Ketonen:

Olen sitä mieltä, että automaatti osaa vaihtaa ainakin minua paremmin. Sinne D-asentoon siis se keppi vain, ellei ole erityistarvetta muuhun, esimerkiksi nopeaan kiihdytykseen. Silloinkin automaatti osaa vaihtaa pienemmälle mutta Tiptronicilla voi ennakoida ja nostaa kierrokset valmiiksi, jolloin tehoa tulee välittömästi.

Tiptronicia toki voi ajaa melkein kuin manuaalia. Suurempien kierrosten käyttö on moottorille parempi, mutta se kuluttaa polttoainetta enemmän. Automaatti kyllä yleensä vaihtaa pienemmälle sopivaan aikaan, joten aivan normaalia ajoa voi ajaa myös perävaunu perässä.

Aika monella dieselillä tyhjäkäynti on kylmänä epätasaista. Toki epätasainen käynti on aina merkki siitä, että kaikki ei ole aivan viimeisen päälle kunnossa, mutta pieni ontuminen tyhjäkäynnillä tuskin vielä antaa aihetta ruiskutusjärjestelmän remonttiin. Yleensä tuollainen ontuminen on peräisin suuttimista, suihkun muoto ei ole enää niin hyvä kuin sen pitöisi olla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.