Kysymys:

Minulla on 2001 opel omega ja talvikäytössä on sama ilmiö kuin 1999 omegassa eli aamulla oli -22 pakkasta ja lähdin kauppaan, moottori kerkesi lämmetä ja lasit oli kirkkaat, mutta puolen tunnin kuluttua tulin kaupasta ja käynnistin auton ja puhallin oli samassa asennossa mihin sen jätinkin niin tuntui kuin teho ei olisi riittänyt vaan lasit alkoivat huurtua ja täysillä pitäen pystyin vaivalloisesti ajamaan kotiin. onko tämä normaali ilmiö.

Tapio Ketonen:

Olisikohan tuossa käynyt niin, että menomatkalla auto ennätti lämmetä, ja lattialla ym. ollut kosteus suli kaupassa käydessäsi. Kun sitten lähdit liikkeelle, kostea ilma alkoi pyöriä autossa ja joutuessaan kylmiin lasipintoihin tiivistyi niissä sumuksi ja jäätyi välittömästi. Ja jos vielä teit sen virheen, että et suunnannut puhallusta vain tuulilasille, lisää kosteutta pääsi lattialta liikkeelle.

Auton lämmityslaitteen oikea käyttäminen näyttää olevan hyvin monille tuntematon asia. Autoon yritetään saada mahdollisimman nopeasti lämmintä, vaikka oikea tapa olisi huolehtia ennen kaikkea ikkunoiden puhtaana pysymisestä ja turvallisuuden kannalta oleellisesta näkyvyydestä.

Puhallus pitää aina suunnata ensiksi ylös, ja kosteuden poistamiseksi tuuletin kannattaa pitää täysillä hyvin pitkään. Vasta kun auto on saatu sisältä kuivaksi, puhaltimen voi kytkeä pienemmälle. Lämpötilaa säädetään lämmönsäätimellä, ei puhaltimella. Jos lämmityslaitetta käytetään väärin, käy juuri kuten kysymyksessä on kuvailtu.

Olen itse joskus kuivannut autoa sisältä laitamalla lattialle sanomalehtiä. Paperi imee sulaneen veden nopeasti itseensä, ja märkä sanomalehti on helppo nostaa pois ja roskiin. Sisätilojen kosteus on etenkin lyhyessä ajossa talviautoilun pahimpia ongelmia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.