Kysymys:

Olen kuullut paljon spekulaatiota, puolesta ja vastaan, sytytysyksikön tms. "mustan laatikon" hajoamisen vaarasta annettaessa starttivirtaa kaapeleilla.

Onko moottorinohjaus komponentien hajoamisen vaara todellinen näissä tilanteissa, vai onko kyseessä ylivarovaisuuden aiheuttama huhu, joka on saanut alkunsa virtakaapelien ristiinkytkemisen aiheuttamista vaurioista?

Tapio Ketonen:

Virran antaminen on kyllä aidosti hyvin riskialtis tilanne. Riskit liittyvät kytkentävaiheisiin. Kytkettäessä apukaapeleita saatetaan saada aikaan jännite- ja virtapiikkejä, jotka voivat rikkoa elektroniikkaa. Kytkentähetkellä saattaa syntyä äärimmäisen lyhytaikainen jännitepiikki, jonka suuruus voi olla jopa toistasataa volttia. Kaikkia elektroniikkakomponentteja ei valmistaja ole ymmärtänyt suojata tällaisia tilanteita vastaan.

Piikit johtuvat samasta ilmiöstä kuin sytytyskipinän aikaansaaminen sytytyspuolassa. Kipinähän saadaan aikaan siten, että ensiökäämin aikaansaama maneettikenttä poistetaan katkaisemalla nopeasti ensiökäämissä kulkeva virta. Magneettikenttä vastustaa muutosta ja indusoi toisiokäämiin jännitteen, joka käämin suuremman kierrosmäärän takia nousee hyvin korkeaksi. Jänniteon niin korkea, että se riittää hyppäämään kipinänä sytytystulpan kärkivälissä.

Missä sitten nämä käämit ja magneettikentät kussakin autossa ovat, on erikseen selvitettävä hankala asia. Joka tapauksessa tilannetta kannattaa varoa aiheuttamasta.

Apuvirtaa voi antaa, kunhan noudattaa seuraavia varotoimia:
Kytkennät vain kummankin auton moottorin seistessä
Plussanavat ensiksi yhteen, sitten miinukset. Viimeinen kytkentä tehdään kytkemällä kaapeli esimerkiksi moottoriin, ei akkuun. Kytkettäessä syntyvä kipinä voi räjäyttää akun, jos kaapeli kytketään akun napaan.
Ensiksi käynnistetään avustava eli jo käynnissä ollut auto ja annetaan sen käydä tyhjäkäynnillä tai hieman tätä reippaammilla kierroksilla muutaman minuutin, vaikkapa kahvikupillisen ajan. Tyhjä akku saa näin pikalatausta eikä haittaa käynnistettäessä.
Ennen käynnistysyritystä avustavan auton moottori sammutetaan. Jos se käy, avustavan auton latausjärjestelmä saattaa ylikuormittua.
Kun autettava on saatu käyntiin, annetaan sen käydä apukaapelit kiinni pari minuuttia. Ennen kaapelien irrotusta moottori sammutetaan. Kun kaapelit ovat irti, moottori käynnistetään heti uudelleen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.