Kysymys:

Tässä muutama viikko sitten jouduin jättämään autoni yöksi paikkaan jossa ei ollut mahdollista käyttää lohkolämmitintä. Käynnistettäessä pakkasta oli n. 19 astetta. Jotta huonohkon akun virta olisi riittänyt kylmäkäynnistykseen, ystäväni tuuppasi koneeseen kylmäkäynnistysaerosolia. Kone käynnistyi, vaikka aika rumalta se kuulosti...

Ajaessani auton kotiin jätin sen tyhjäkäynnille parkkipaikalle jotta käynnistuksessä rasittunut akku latautuisi hieman. Tyhjäkäyntikierrokset jäivät "laukkaamaan" 1000-2000 kierroksen välille, kierrokset nousi tuhannesta kahteen laski tuhanteen nousi kahteen jne. Huomasin jo kotiin ajaessani, että kierrokset olivat hieman korkealla mm. liikennevaloissa seistessä.

Tyhjäkäynti on lopettanut laukkaamisen, mutta kierrokset tuppaavat edelleen jäämään tyhjäkäynnillä n. 1200 rpm, josta ne jossain vaiheessa laskevat normaaliin n. 800 rpm.

Tästä johtuen (?) moottorijarrutuksista on teho poissa ja moottorijarrutukseen siirryttäessä tapahtuu nytkähdys, kun bensan syöttö katkeaa tms. Tätä nytkähdystä ei aikaisemmin esiintynyt, vaan vapautettaessa kaasu moottori alkoi jarruttaa pehmeästi.

Mitä tällä nykimiselle ja kierrosten hitaalle laskulle voisi tehdä? Voiko kylmäkäynnistysaerosoli vahingoittaa mottoria (sen ohjausta), kannattaako niitä ylipäänsä käyttää? Auto on Astra 1.8 16v vm. -95

Tapio Ketonen:

Kylmäkäynnistysaerosolin käytöllä ei bensiinikoneessa saavuteta mitään etua. Dieselissä sitä voidaan joskus joutua käyttämään, jos muita keinoja ei ole. Bensakoneessa sytytys tapahtu kipinällä, dieselissä syttyminen tapahtuu puristamalla ilmaa, joka kuumenee niin paljon, että kun sekaan ruiskutetaan polttonestettä, se syttyy. Jos lämpö ei riitä, pieni määrä eetteriä, jota käynnistysneste pääasiassa on, imuilman seassa saa syttymisen tapahtumaan.

Ainetta ei turhaan nimitetä aasinpotkuksi, sillä syttyminen tapahtuu yleensä liian aikaisin, joten kone potkaisee rumasti vastaan. Käynnistysnesteellä on rikottu varmaan satoja koneita. Dieselissä oikea kikka on se, että ainetta suihkutetaan erittäin vähän. Tällöin potku jää niin pieneksi, että se ei riko paikkoja mutta saa kuitenkin syttymisen tapahtumaan. Oikeaan aikaan tuleva polttoaine syttyy ja antaa koneelle lisävauhtia, jolloin kone käynnistyy.

Käynnistinnestettä käytettäessä ei saa käyttää dieselin hehkutusta. Kuuma hehkutulppa saa eetterin syttymään vielä aikaisemmassa vaiheessa.

Bensakoneessa tyhmäily käynnistinnesteen kanssa saa aikaan enintään vahinkoa moottorille. Nämä aerosolin kanssa leikkijät suihkuttavat ainetta "varmuuden vuoksi" oikein kunnolla, ja kun sitä sitten menee paljon palotilaan, seos syttyy ja palaa räjähdysmäisesti. Hyvällä tuurilla vain "kuulostaa rumalta", mutta vahinkoa ei tapahdu. Huonolla tuurilla kone voi hajota heti. Seurauksena voi olla mitä vain, rikkoutuneita mäntiä, vääntyneitä kiertokankia...

Noista oireista en osaa sanoa mitään. Kylmällä kelillä tyhjäkäynnin pitääkin nousta jonkin verran, mutta jos muutos todella on tapahtunut yhtäkkiä, syy-yhteys tuohon moottorin rikkomisyritykseen tuntuu ilmeiseltä. Jos tilanne ei asetu normaaliksi, taitaa olla korjaamokäynnin paikka.

Jos vielä olet "ystävän" kanssa puheväleissä, käske häntä jatkossa suihkuttamaan aerosolit vaikka omaan nenäänsä mieluummin kuin ainakaan sinun autosi moottoriin!

Ja pieni säästövihje: Osta uusi akku! Sopivasta paikasta hankittuna Opeliin sopiva akku maksaa 40-50 euroa. Jos tuon summan kuluttaa kapakassa, askel ei vielä kovin paljon vipata. Ei siis kannata katsella huonoa akkua autossaan hetken vertaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.