Kysymys:

Tämä asia arkarruttaa varmasti monia. Olen seurannut aika tiiviisti tätä Suomen ja EU-komission välistä autoverojupakkaa. Kovasti näyttää siltä että autovero tulee poistumaan muutaman vuoden sisään.

Kuluttajallehan tämä tullee näkymään niin, että eräänä aamuna autojen hinnasta lähtee pois n. 30-40%. Kuka "hullu" nyt ostaisi tänä hetkenä mitään autoa Suomesta, kun hinnat ovat suurella todennäköisyydellä tippumassa huomattavasti.

Auton maahantuontikaan ei taida auttaa asiaan, eihän verovalitusta autoveron poistumisesta voi tehdä takautuvasti? Lienee viisainta odottaa vuosi pari että autovero poistuu, jottei menetä selvää rahaa?

Tapio Ketonen:

Suosittelen odottamaan hamaan maailman loppuun. Ostat auton koska tahansa, aina menetät selvää rahaa. Ostamatta pääsee paljon halvemmalla.

En kyllä käsitä, että miten jotkut melkein järkevätkin ihmiset kuvittelevat, että jonakin aamuna heräisimme Suomeen, jossa verot on siirretty valtion maksettaviksi. Autovero varmaan muuttuu tai nykymuotoisena jopa poistuu, mutta mikään ei ole sen varmempaa kuin se, että ainakin sama rahamäärä kerätään valtiolle autonkäyttäjiltä. Todennäköisesti verorasitus kasvaa ympäristön suojelemisen verukkeella.

Jos autovero poistuisi, autojen hinnat eivät taatusti laskisi 30-40 prosenttia. Osa alennuksesta valuisi maahantuojille, osa valmistajille. Jo 10-15 % voisi tehdä tiukkaa. Voi olla, että hinnat aluksi laskisivat, mutta olen varma, että aika pian niitä alettaisiin hissata ylöspäin. Parissa vuodessa hintataso olisi liki ennallaan.

Uusien autojen hinnan lasku tuntuu tietenkin myös käytettyjen hinnoissa. Niinpä autonvaihtajan väliraha ei kovin paljon muutu, jos hinnat laskisivat. Jos vuosiverotukseen tulee jokin tekijä, joka rankaisee vanhalla autolla ajamista, silloin vanhojen autojen arvo laskee vielä enemmän.

Autoteollisuus ja autokauppiaat painostavat kovasti muuttamaan verotusta sellaiseksi, että se suosisi uusien autojen kauppaa. Saksa on esimerkki siitä, miten jopa sikäläiset vihreät lankesivat tähän autoteollisuuden ansaan, kun 90-luvulla otettiin käyttöön päästöluokkien muodossa uusia autoja suosiva veromalli, joka sai nimensä silloisen vihreän ympäristöministeri Töpferin mukaan. Teollisuus sai verotuksesta hyvän vauhdittajan kaupalle, ja vihreät saivat hyvän omantunnon "ympäristön pelastamisesta". Tätä parempaa lahjaa autonvalmistajat eivät olisi voineet edes kuvitella saavansa.

Suomen autokannan vanhuus on asia, josta autokauppa jaksaa valittaa. Väitetään, että vanhat autot ovat vaarallisia. Suuri osa kuolonkolareista ajetaan kuitenkin uusilla autoilla. Tekniset viat ovat syynä hyvin pieneen osaan onnettomuuksista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.