Kysymys:

Ajotietokoneiden polttoaineenkulutuksen arvioinnin tekniikka mietityttää. Perinteisissä bensiinimoottoreissa polttoaineenkulutus voidaan varmaankin arvioida polttoaineen ruiskutussuutinten aukioloajasta mutta mites suoraruiskutteisissa bensakoneissa ja suorasuihkudieseleissä ? Niissä kait ruiskutuspaine vaihtelee, joten ruiskutusajasta ei saada kulutusarviota.

Tapio Ketonen:

Nykyisissä suorasuihkutusbensakoneissa suihkutuspaine ei vaihtele kuten Mitsubishin GDI-koneissa. Ei tuo vaihtelu silti ole ongelma, sillä suihkutuksen ohjausjärjestelmässä on koko ajan tieto paineesta, joten suuttimista menevän bensan määrä pystytään näillä tiedoilla laskemaan.

Nykyisissä dieseleissä ruiskutuspumpun toimintaa ohjataan elektronisesti, joten pumpun antamasta polttonestemäärästä saadaan tarkka tieto, vaikka se olisikin perinteisen näköinen. Common rail- ja pumppusuutindieseleissä taas ruiskutusmäärät voidaan laskea suuttimien toiminnan perusteella. Dieselienkin palamistapahtuma on nykyisin tarkan tietokoneohjauksen kontrollissa, joten kulutuslukemat saadaan sivutuotteena.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.