Kysymys:

Kerropa, minulla on VW golf vuosimallia 2001, eli vuosi ja takuuaika on kohta täyttymässä.

Golfissani on ongelmana nykiminen, kaasua paineessa ensin tuntuu että kone hyytyy, ja lähtee vasta sitten vetämään, sama toistuu liikkeelle lähdöissä, moottorijarrutuksen jälkeen ja vaihteiden vaihtamisen yhteydessä.

Ajettaessa 1800-2200 kierroksella auto rupeaa satunnaisesti nytkyttämään, siten että myös vaihdekeppi heiluu 2-3 cm edestakaisin.

Molempia asioita tuntuu tehostavan moottorin turhan pehmeä kiinnitys koriin.

Huollossa asia kuitattiin maahantuojalta tulleella teho/vääntökäyrällä, josta sanottiin, että käyrät kohtaavat vasta 3000 kierroksen kohdalla, eikä auto voi toimia kunnolla ennen sitä, myös saaste määräyksiin vedottiin.

Olen ajanut useilla samanlaisilla autoilla, mutta en ole havainnut niissä vastaavia ongelmia.

Onko tiedossasi, että muissa Golfeissa olisi vastaavia ongelmia, ja löytyykö niihin jotain lääkettä,
huollossa ei tunnu löytyvän?

Tapio Ketonen:

Et kerro, millaisesta Golfista on kysymys, bensa vai diesel, 1,4 vai VR6. Maahantuoja ei ole ainakaan meille ilmoittanut, että nuo olisivat minkäänlaisen Golfin tyypillisiä ominaisuuksia, joten on tietenkin lähdettävä siitä, että autossa on vikaa. Toivottavasti maahantuoja oikaisee käsitykseni, jos se on väärä.

Ota nyt ainakin ensiksi huollosta jokin kirjallinen todiste siitä, että olet takuuaikana valittanut noista vioista. Tällöin ei tule kinaa siitä, onko vaivoista reklamoitu ajoissa. Jos viasta on valitettu takuuaikana, ajan kuluminen ei katkaise takuuta tuon vaivan osalta.

Olisi oikeastaan hyvä saada sen henkilön nimi ja naamakuva julkisuuteen, joka on sepitellyt moisia satuja teho- ja vääntökäyrien kohtaamisesta. Se kohtaaminen näet riippuu käytetyistä asteikoista, valitsemalla asteikot sopivasti käyrät eivät kohtaa lainkaan. Kas kun ei vielä täydentänyt loruaan tähtien asennolla kaupanteon ajankohtana! Myöskään saastemääräykset eivät vaadi, että auton pitäisi nykiä.

Golfissa ja muissa VW-konsernin bensiinikäyttöisissä autoissa ainakin 1,6-litraisissa sähköisesti toimiva kaasuläpän ohjaus on aiheuttanut kaasupolkimeen omituista tunnottomuutta, joten tietysti tämäkin voi olla syynä. Mutta jos muissa kokeilluissa yksilöissä ei vaivaa ole ilmennyt, viastahan silloin on selvästi kysymys, ei ostohintaan sisältyvästä erikoisominaisudesta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.