Kysymys:

BMW E46 1,9 vm 2000 mallissa tyhjäkäynti ongelmia (kesällä ja talvella) . vikailmoituksia ei ole, pakokaasulukemat ok. tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa 0-1000 välillä joskus sammuttaen moottorin. vika esiintyy usein pitemmän ajomatkan jälkeen. onko vikaa löydetty muista autoista?

Tapio Ketonen:

Vastaavia vikoja esiintyy useimmissa merkeissä. Syy on yleensä erilaisten imusarjaan liittyvien venttiilien jumiutuminen. Valitettavasti siitä on jo pitkä aika, kun olen kurkannut BMW:n pellin alle, eikä sellaista ole nyt edes lähettyvillä. Niinpä en osaa sanoa, onko siinä pakokaasujen takaisinkierrätystä. Jos on, sen venttiili saattaisi toimia kankeasti.

Pakokaasuja johdetaan imusarjaan palamislämpötilan laskemiseksi ja typen oksidien syntymisen vähentämiseksi moottorin ollessa kevyesti kuormitettu. Kun konetta rasitetaan enemmän tai se päästetään tyhjäkäynnille, takaisinkierrätys sulkeutuu - tai ainakin sen pitäisi sulkeutua. Aikaa myöten pakokaasujen kanssa tekemisissä oleva venttiili voi karstoittua.

Toinen kiukutteleva järjestelmä voi olla ns. tyhjäkäyntimoottori. Se on järjestelmä, joka päästämällä ilmaa kaasuläpän ohi pitää moottorin käynnissä tyhjäkäynnilläkin. Senkään temppuilu ei ole harvinaista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.