Kysymys:

Kerropa,kannattaako uusi auto tässä tapauksessa citroen c3 ruostesuojata heti uutena vai myöhemmin vai oskoa myyjiä että ei kannata teettää ruostesuojausta? miten on muut merkit?

Tapio Ketonen:

Myyjät tietenkin kehuvat autojen tehdaskäsittelyjä, eikä se aina aivan perusteetonta olekaan. Olisin kuitenkin sitä mieltä, että auto kannattaa suojauttaa ennen kuin se saavuttaa yhden vuoden iän. Riittävän ajoissa tehty täydentävä käsittely varmistaa, ettei ruoste saa autosta otetta.

Pitkä koritakuu on tietenkin asia, jonka takia asioita täytyy harkita. Jos takuuehdoissa kielletään jälkikäsittely, niin koritakuu voi mennä. Käytännössä tästä on aika vähän haittaa, se koritakuu on kyllä ruosteenestokäsittelyn jälkeen jokseenkin tarpeeton. Sehän korjaa vain vauriot, jotka ovat syntyneet sisältä päin, eivät esimerkiksi ulkopintaan tulleesta kolhusta.

Yhdessä tapauksessa koritakuun voimassapitäminen toki olisi hyvä asia. Takuu näet jatkuu, jos kolarikorjaus on tehty merkkikorjaamolla. Mersussa on 30 vuoden koritakuu, ja onpa aika jonglööri se korjaaja, joka oikaisee jonkin kotelorakenteen siten, että se ei varmasti ruostu seuraavan neljännesvuosisadan aikana! Mutta takuun voimassa pitäminen edellyttää jatkuvaa ja säännöllistä huollattamista merkkikorjaamolla, joten voi olla, että se pääsee aika monesta Mersustakin raukeamaan jo ennen kuinedes 20 vuotta tulee täyteen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.