Kysymys:

Mahtaako ainakin VW Touranissa esiintyvä jarrujärjestelmän hengenvaarallinen vika olla arvon toimituksen tiedossa? Kyse on ainakin diesel-Touraneissa esiintyneestä jarrutehostimen alipaineletkun katkeamisesta, tietysti yleensä kesken ajon. Tästähän seuraa jarrutehostuksen täydellinen katoaminen ja poljin muuttuu lähinnä betoniseksi.

Tällainen vakava vaaratilanne sattui vastikään omassa Touranissa. Hiuksianostattavasta ja täysin yllättävästä tilanteesta selvittiin käsijarrun avulla. Auto hinattiin huoltoon ja diagnoosi oli selvä: alipaineletku täysin poikki kohdasta, jossa se tekee 90 asteen mutkan, "pakkasella ehkä osuutta asiaan".

Volkkaripalstan selaamisella noita on tapahtunut ainakin parille kolmelle Touranilla ajelevalle. Maahantuojan kantaa en ole selvitellyt vielä. Luulisi olevan takaisinkutsun paikka.

Tapio Ketonen:

Enpä ole tuollaiselle volkkaripalstalle sattunut, missä sitten lienevätkin. Eikä kukaan ole tuollaisesta ilmiöstäkään kertonut. Tehostuksen katoaminen ei tosin hukkaa jarruja, mutta onhan poljinvoiman kasvu melkoinen. Jarruja saa painaa yli sadan kilon voimalla eli ihan tosissaan. Jos sellaiseen ei ole tottunut, niin ei monikaan uskalla polkaista jarruja kunnolla eli riittävän kovaa.

Muistelen kuitenkin tavanneeni jossakin käytetyssä Volkkarissa tai Audissa jokin vuosi sitten murtuman tehostimen kumiletkussa juuri siinä 90 asteen mutkassa. Ilmeisen heikko paikka. Mutta eihän VW olisi saksalainen, jos tehdas myöntäisi, että tuotteissa on vikaa!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.