Kysymys:

Olen aina seurannut erityisesti talvirengas testejä ja pitänyt niitä erittäin mielenkiintoisina. Tietysti kaikki testit pitää aina lukea "kriittisesti" eikä pelkästään tuloksiin ehkä kannata liian paljon tuijottaa. Eihän oma auto yleensä ole sama kun se jonka testeissä ollaan käytetty.

Tähän liittyykin sitten kysymykseni. Nykyään kun lukee uusien autojen testejä, huomaa aika usein että tiettyjen autojen ajo ominaisuudet ovat jopa yllättävän riippuvaisia renkaitten ominaisuuksista (koko, leveys, y.m.). Silloin herää tietysti kysymys kuinka paljon rengastestien tuloksiin voi luottaa mikäli auto on joku muu kun testeissä käytetty.

Olisi siis erittäin mielenkiintoista nähdä, olisivatko testitulokset yleensä vertailukelpoisia, mikäli testeissä käytettäisiin vaikka kaksi ihan erityyppistä automallia. Olisiko paremmuusjärjestys sama testiautosta riippumatta..? Ehkä tällaista vertaila voitaisiin joskus jopa tehdä Tuulilasissa..?

Tapio Ketonen:

Olet aivan oikeassa, rengas on oleellinen osa auton kokonaisuutta. Rengastestit tehdään juuri tästä syystä samalla automallilla ja yleensä vielä siten, että sama osatesti tehdään samalla autolla. Jopa saman automallin eri yksilöilläkin saattaa olla eroja, jotka haittavat testaamista.

Periaatteessa testitulokset pätevät vain testatulle rengaskoolle ja testissä käytetylle automallille. Tämä korostuu etenkin kesärengastesteissä ja pelkästään ajotuntuman perusteella arvosteltavien ominaisuuksien kohdalla. Jarrutusmatkat, vesiliirtonopeus ja märkäpito ympyräräradalla ovat esimerkkejä osatesteistä, jotka eivät juurikaan ole riippuvaisia automallista.

Sen sijaan yhdellä rengaskoolla saadut tulokset eivät suoraan takaa, että järjestys jollakin toisella koolla olisi sama. Koon ja etenkin poikkileikkaussuhteen muuttuessa myös renkaan runkorakenne muuttuu, ja yleensä joka merkillä jokin koko on onnistunut muita paremmin.

Tuo ajatus kahdella eri automallilla testaamisesta olisi tietenkin kiinnostava. Mutta koska se edellyttäisi kaksinkertaista työmäärää ja kaksinkertaisen automäärän lisäksi kaksinkertaista rengas- ja vannemäärää (sama vanne ei sovellu eri automalleihin), hommassa ei olisi mitään järkeä. Eli kuten talousmiehet sanoisivat, panos/tuotossuhde ei olisi kohdallaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.