Kysymys:

Eräässä yleisteknisessä lehdessä kerrottiin kolarista jossa oli vastakkain 7 vuotta vanha Golf Variant ja n. vuoden vanha Bora. Eräässä kommentissa todettiin että vaikka kumpikin auto on tehty samalle korille, niin Bora selvisi paremmin koska oli uudempi.

Kolaritilanne on tietysti monen asian summa mutta kuinka paljon auton rakenne voi muuttua sen elinkaaren aikana? Lisävarusteitahan aina lisätään kun automalliin tulee ikää mutta entä rakennepuoli yms. varustelu.

Tapio Ketonen:

Luin tuon saman jutun, mutta kyllähän siitä mielestäni kävi selvästi ilmi, että Golf Variant oli edellistä mallisukupolvea eli ns. kolmannen polven (1991-1997) Golf. Itse asiassa farmariversiota valmistettiin vielä 1998, ja saman kauden konttiperän nimi oli Vento. Bora taas on takakonttia lukuun ottamatta sama kuin neljännen polven (1998-2003) Golf.

Mallisukupolven vaihtuminen on yleensä se raja, jolloin rakenteisiin ja niiden lujuuteen tehdään perusteellisempia muutoksia. Näiden vaihdosten välillä tehtävät muutokset ovat yleensä ns. faceliftejä eli lähinnä näennäisuudistuksia, joilla ulkonäköä muutetaan ostajien houkuttelemiseksi.

Poikkeuksiakin tähän toki on. Mieleen tulevat ainakin 90-luvun alusta Ford Escortin ja Peugeot 405:n faceliftit. Escort oli ennättänyt olla facelift-versiona markkinoilla hyvin vähän aikaa, kun saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti aloitti törmäystestiensä sarjan. Kun Escort petti törmäyksessä pahemman kerran ja syttyi päälle päätteeksi tuleen, Ford muutti auton rakennetta turvarakenteiden osalta perin pohjin.

Myös Peugeot 405:n korirakenne muuttui faceliftissa. Syy tähän oli se, että vanhemman version kori oli niin vetelä, että se jopa haittasi auton ajettavuutta. Faceliftissa korin vääntöjäykkyys parani. Ilmeisesti samalla turvallisuuskin parani, mutta ennen kaikkea 405 ei enää alkanut nitistä ja natista yhtä nopeasti kuin aikaisemmin.

Muun varustelun lisääminen on helpompaa. ABS-jarrut ovat ollet lisävarustelistalla jo vuosia, joten niiden muuttaminen vakiovarusteeksi ei ole varsinainen tekninen muutos. Turvatyynyjen kohdalla tilanne on aivan sama, samoin ajonvakautuksen eli ESP:n kohdalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.