Kysymys:

Minulla on ollut tähän mennessä 3 autoa, jotka kaikki ovat suoralla normaalilla suomalaisella maantiellä puoltaneet oikealle eli ojaan päin. Nykyistä autoa säätivät kolmannella valituskerralla niin, että täysin "vaaterissa" olevalla eli vaakasuoralla tiellä se puoltaa vasemmalle, mutta normaalilla kallistuksella olevalla tiellä menee jopa satoja metrejä suoraan.

Ihan mielenkiinnosta kysynkin, että koska tiet ovat useimmiten ojaan päin kallellaan, onko auton alusta/ohjausgeometriaa mahdollistakaan rakentaa niin, että auto kulkisi suoraan, oli alusta sitten täysin vaakasuora tai hieman kallellaa, kuten yleensä. Onko tällaista autoa myynnissä Suomessa?

Tapio Ketonen:

Suomen teiden ongelma on juuri tuo voimakas kaltevuus. Se on sikäli hyvä asia, että vesi valuu paremmin pois, mutta haitta on juuri tuo kampeaminen. Muualla tiet ovat selvästi tasaisempia.

Meilläkin teiden harjakattomaisuutta on hieman vähennetty, tilanne oli joskus 70- ja 80-luvuilla pahimmillaan. Muistan, miten esimerkiksi Toyota HJ-maasturissa ohitukseen lähdettäessä ohjauksella täytyi korjata suuntaa keskiviivan ylityksen jälkeen, kun auto alkoi kallistuksen muututtua kammeta vasemmalle eli alamäkeen tosi vahvasti.

Kampeaminen on erilaista erilaisissa autoissa. Jotkut kampeavat enemmän, jotkut vähemmän. Tämä riippuu nimenomaan auton alustageometriasta, joten näemmä vähemmän kampeaviakin voidaan tehdä. Mutta sitä en kyllä tiedä, millä keinoilla tuohon vaikutetaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.