Kysymys:

Kun nykyisissä autoissa ei ole maskia juuri ollenkaan,niin eikö voisi kehittää jonkinlaisen sälekaihdin-systeemin jäähdyttäjän eteen? Siinä olisi kesä ja talvi-asennot, se auttaisi auton moottorin lämpenemistä huomattavasti kovilla pakkasilla, eikö joku kotimainen yritys voisi alkaa kehitellä ideaa, olisi varmasti kysyntää Pohjolan oloissa,edesmennyt isäni kertoi, että autoissa oli 1950-60-luvuilla vastaavanlainen systeemi, myöskin lämmitettävä ratti olisi hyvä keksintö.

Tapio Ketonen:

Venäläisissä autoissa oli 50-luvulla jäähdyttimen edessä säleikkö, jota sai vääntää auki ja kiinni sisällä olevasta kahvasta. Muissa käytettiin kaihdinta, jota nostettiin ja laskettiin jäähdyttimen eteen tarpeen mukaan.

Nuo ovat kuitenkin hankalia ja tarpeettomia vehkeitä. Jos auton moottori on suunniteltu kunnolla, se ei häiriinny kylmän ilman virtaamisesta. Termostaatti pitää lämpötilan oikeana, moottori tuottaa hukkalämpöä riittävästi..

Toki ilman virtaamisen estäminen voisi nopeuttaa lämpenemistä, mutta käyttäjän pitäisi silloin muistaa aina avata kaihdin tai säleikkö. Taitaisipa tuo käytännössä johtaa aika usein moottorin ylikuumenemiseen ja kiehumiseen, jopa vaurioihin.

Lämmitettävä ratti on toki mahdollinen ja ilman muuta jo keksittykin. Enpä osaa sanoa, onko sitä tällä hetkellä kenenkään valikoimissa tarjolla. Itse kuitenkin pidän käsineitä parempana ratkaisuna. Kylmän ratin ongelma ei normaalisti kestä kovin kauan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.