Kysymys:

Peugeot HDi 1.6 110 välijäähdytysputki? Omassa autossani tuo kyseinen putki on kondensoinut ja täyttynyt vedellä 2 kertaa tänä talvena. Vika ilmenee yleensa alle 10 asteen pakkasilla ja silloin kun suhteelliinen ilmankosteus on korkea.

Peugeot ei pysty ilmeisesti ongelmaa ratkaisemaan, tai ei ainakaan tänä talvena ole siinä pystynyt. Kun putki täyttyy tarpeeksi vedellä, auto ei luonnollisesti käynnisty ja ajotietokone ilmoittaa pakokaasunkierrätys viasta. Minusta tämä on sikäli hankalaa, että takuu autossani loppuu ensi syyskuussa ja sitten tätä riemua maksaa omasta pussista. Voisiko kyseessä siis olla tyyppivika.

(yhdistetty toisesta viestistä:)
Olen jo aikaisemmin kirjoittanut 407 HDi 1,6 110 välijäähdytinputken kondensoimisesta. Vikahan oli edellisen kirjoitukseni aikana keskeyttänyt matkani kaksi kertaa. Kuinka ollakaan, vika uusiutui tämän viikon keskiviikkona ja tällä kertaa autoni hinattiin Kuopion Laakkoselle, koska olin lähempänä Kuopiota (aiemmin "korjaukset" tehtiin Pieksämäellä).

Keskustelin asiasta huollon kanssa ja he kertoivat, että edellisellä viikolla oli ollut samanlainen tapaus. Minulle on siis annettu ymmärtää, että minun lisäkseni tapauksia on ainakin kaksi pelkästään täällä Savossa. Kuopiossa se samanlainen tapaus oli "korjattu" asentamalla keulaan lisämaski sen normaalin viimasuojan lisäksi. Tuohon lisäsuojaan he olivat poranneet reikiä yli kuumenemisen estämiseksi...hienoa designiä!

Kun sitten kysyin monenko asteen pakksella sitä suojaa nyt sitten täytyy käyttää, niin vastaukseksi sanottiin +/-0 astetta! Siis eikö tätä samaa moottoria ole esim. Volvoissa ja fordeissa, joissa lienee tämä välijäähdytin putkineen suunniteltu vähän paremmin kuin tässä minun Peugeotissani? Muutenhan näitä autoja olisi teiden varsilla jatkuvasti.

Mielestäni Peugeotin pitäisi ainakin tehdä huoltokampanja ja toimittaa nämä lisäsuojat käyttöohjeineen kaikille 1,6 moottorin omistajille, eikä ajattaa heitä niin pitkälle kun auto kulkee. Tosiasiassa olen sitä mieltä, että tuo viimasuoja ei ole oikea ratkaisu ongelmaan, koska vika esiintyy lauhoilla keleillä, silloin kun suhteellinen kosteus on suuri. Tuo välijäähdytin pitäisi suunnitella ja toteuttaa eritavalla.

Tapio Ketonen:

Perataanpa asiaa lopusta alkaen. Takuuajan päättyminen ei tarkoita, että joutuisit maksamaan tuon ongelman aiheuttamista korjauksista. Koska ongelmaa ei ole onnistuttu ratkaisemaan, takuu ilman muuta jatkuu tuolta osin.

Lähetit asiasta viestiä jo aiemmin. Tiedustelin asiaa Maan Auton tekniikkapuolelta, josta Antero Aalto vastasi seuraavasti:

Meillä on tiedossa 2 tapausta: imuilman jäähdyttimeen kerääntyy jostain kummasta kosteutta joka muodostaa lopulta jääpalan joka tukkii ilmanoton. Outoa on se että irtolumen pitäisi päästä ohi ilmansuodattimen, pakkasilmassa on niin vähän kosteutta itsessään että siitä ei juuri jäätä pääse syntymään. Toistaiseksi siis mysteeri.

Kommentoin asiaa seuraavasti:
Ihme juttu! Eihän tuon pitäisi olla mahdollista. Entä jos huohottimesta tulevat huohotuskaasut saavat moisen aikaan? Niissähän on aika paljon kosteutta. Tosin niiden osuuden koko ilmamäärästä pitäisi olla pieni, mutta saavathan ne huohotinputkenkin umpeen. Niiden kaasujen pitäisi vissiin kuitenkin sekoittua aika hyvin imuilmaan. Eivätkös ne mene sisään ennen turboa, ja välijäähdytinhän on turbon jälkeen.

Antero Aallon vastaus oli tällainen:
Muodostunut jää oli melko puhdasta, kampikammion höyry sisältää yleensä jonkin verran myös öljyä jota tässä ei näkynyt. Lisäksi näitä autoja on liikenteessä satoja ja vain 2 on oireillut. Mainitsemasi menojärjestys on juuri niin kuin sanot.

Kyseessä on siis täydellinen mysteeri. Mistä ihmeestä sinne turbon taakse eli painepuolelle pääsee niin paljon kosteutta, että siitä tiivistyvä vesi riittää tukkimaan ahtoilman jäähdyttimen? Turboahdinhan yleensä vielä nostaa ahtoilman lämpötilaa.

Tuon ongelman korjaaminen ei välttämättä onnistu maskisuojuksella. Ahtoilman jäähdyttimen eristäminen ja sen jäähdytysilmareittien tukkiminen voisi ehkä auttaa pitämään veden sulana niin pitkään, että se menisikin sylintereihin saakka.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.