Kysymys:

Bensiinimoottorissa päästään tarkempaan palotapahtuman ohjailuun bensan suoraruiskutuksella. Mitä jos myös ilma syötettäisiin bensan tavoin suoraan sylinteriin? Sylinterissä olisi siis kaksi suutinta, toinen bensalle ja toinen ilmalle.

Koska myös ilman määrä olisi tarkoin kontrolloitu, seos olisi aina optimaalinen ja sylinterin täyttö halutun mukainen, ahtopainetta myöten. Imupuolen venttiilit sekä nokka-akseli jäisivät tarpeettomiksi, ja rivimoottorissa voisi olla pakosarja vaikka molemmilla puolilla kantta. Toimisiko idea käytännössä?

Tapio Ketonen:

Tarkoitat siis, että moottoriin syötettäisiin paineilmaa? Syötetäänhän ilma jo nyt suoraan sylintereihin venttiilien kautta.

Tuossa paineilmahommassa ei oikein ole järkeä. Paineilman tuottamiseen tarvittaisiin hyvin paljon tehoa, joten moottorin hyötysuhde heikkenisi. Pumppaushäviöt ovat suuret, ja prosessissa syntyisi paljon ylimääräistä hukkalämpöä.

Seos saadaan nytkin optimaaliseksi, koska sisään menevän ilman määrä mitataan ja moottoriin syötettävän bensiinin määrä säädetään ilmamäärän perusteella oikeaksi. Ahtopainekin säätyy sopivaksi elektroniikan ja turbon muuttuvien ohjainsiipien avulla.

Moottorissa tarvittava ilmamäärä on hyvin suuri. Imusarjan tilalle tulisi suurikokoinen ilmaputkisto, ja suurikokoisten ilmasuuttimien ohjaaminen sähköisesti kuluttaisi paljon virtaa.

Kaikkiaan siis homma varmaan toiisi käytännössä, mutta tulisi aika lailla kalliimmaksi. Lisäksi käynnistys edellyttäisi, että ilmanpainesäiliö olisi täynnä. Varakäynnistimenä pitäisi olla joko sähkökompressori tai hätätilassa käsipumppu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.